St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 8 maj 2011

Hemmabagarens bästa vän och jag bakar ljuvlig Citronkaka!

Jag är en riktig Citronkakeälskare så när jag hittade recept på det så är det ju givet att testa att göra sin egen. Och eftersom jag nu har min efterlängtade Ankarsrum Assistent så passade jag på att använda den till kvällens bakning och jag kan lova att den är så smidig och lätt att använda. Kan faktiskt inte vara mer nöjd!!

Till Citronkakan behöver du följande ingredienser:


150 g smör
3 ägg
2 dl socker
3/4 dl vispgrädde
1 citron, finrivet skal och saft
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Till glasyren:
3 dl florsocker
2 msk citronsaft

Så här gör du:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och bröa en form med diameter 24 cm i diameter.

Smält smöret och låt det kallna.

Vispa ägg och socker poröst.

Blanda ner smör, grädde, citronsaft och citronskal i äggsmeten.
Tillsätt sedan mjöl och bakpulver och vänd sedan ihop till en jämn smet.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter.

Pröva med en sticka att kakan är färdig.
Låt kakan svalna.

Blanda ihop glasyren. Späd med lite grädde om den blir för hård. Bred ut glasyren över kakan och strö sedan över strimlat citronskal. 
Utsmycka gärna tårtan med något trevligt som sockerblommer el dylikt för rolig effekt :)







Nu har familjen fått smaka och den fick toppbetyg! Definitivt värd att bakas många gånger till :)


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

2 kommentarer:

  1. OMFG!!! Vilka klänningar du länkade mig!, nästan så att man vill gifta sig bara för att få bära en! =D Tänkte på en grej, en mässa som jag ska vara med på är "Female art & Tattoo" i Norrahammar (strax utanför Jönköping) det är en mässa dedikerad till och för kvinnliga konstnärer/Traders. dina bakverk är ju en form av konst oxå! kanske skulle du kunna vara med där? bra PR och kul att träffa massor av folk. om du vill kan jag prata/fråga mässarrangören om möjlighet?.

    SvaraRadera
  2. Misstänkte att du skulle älska dem :). Ska skicka över fler länkar till dig, har sett sjukt många vackra klänningar som slår allt! Mässan låter superkul, när är den?

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)