St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 5 mars 2011

Sugarpastetest och Sugarpastetips!



Sugarpaste är en sockermassa som är mycket mjuk och smidig att arbeta med. Massan kan både färgas och modelleras. Den används till att klä tårtor som ska dekoreras. Den kan kavlas ut väldigt enkelt och den spricker inte på samma sätt som marsipan gör. Den innehåller inte mandel och därför kan den ätas av de flesta. En skillnad mellan SP och marsipan är att den förstnämnda är kritvit och blir därav mycket romantiskt och dekorativ till exempelvis bröllopstårtor.
SP har en lång hållbarhet dessutom och den smälter inte som marsipan görJag måste säga att jag tycker den är oerhört lättarbetad och grymt smidig. Den kladdar heller inte på samma sätt som marsipan.


Efter gårdagens tårtbakning så kan jag säga att jag lärt mig en hel den. När det gäller Sugarpaste så rekommenderar jag Ballinas SP istället för Renshaw. Den sistnämnda visade sig vara alldeles för dålig elasticitet i och den gick sönder väldigt lätt och dessvärre väldigt ofta. Det är rätt intressant att Renshaw beskrivs ha större elasticitet än andra märken med tanke på att den gick sönder bara man tittade på den. Det blir heller inte lika bra yta som det blir med Ballinas Sugarpaste. När man använder Ballinas SP och kommer till momentet där man ska lägga på täcket på tårtan så upplever jag att Ballinas har en MYCKET bättre hållbarhet och blir smidigare även om Renshaw är mycket lättare att kavla (vilket enligt mig är den enda fördelen den har). Däremot funkar Renshaws SP när man gör bakelser, då är det ju en mycket mindre yta som ska täckas och därmed behöver inte degen kavlas ut lika mycket, då håller den bättre.
Nu har jag suttit och sökt på nätet efter vilka sorter som rekommenderas och vilka man kan skippa. Vinnaren verkar vara Wiltons Sugarpaste. Den kommer jag beställa inom kort och testa hur den känns att jobba med. Jag har dessutom hittat fler som inte är nöjda med Renshaws sugarpaste. Men visst, smaken är som baken-delad, så det finns säkert de som tycker om den med.

Ett tips från mig till dig som är nybörjare med just SP är att LÅT DET TA TID att göra tårtan. Det är viktigt att låta SPn härda över natten så den verkligen stelnar innan man lägger på dekorationerna. Tyvärr har jag dåligt tålamod och är för snabb vad det gäller vissa moment. Helst vill jag göra allt på en gång, men se det går inte! Om man hastar med de olika momenten så är risken att täcket på tårtan blir bubbligt och fult och det vill man ju definitivt inte.

När jag bakade sista tårtan så blev det små fula sprickor i sugarpasten. Som tur var kom jag ihåg att jag någonstans läst att man kan laga SP med cocosfett. Och ja, det var faktiskt oerhört bra!! Om man smälter cocosfettet så det blir lite mjukare så kan man stryka på ett tunt lager av detta på sprickor och fula bitar lite försiktigt, då slätas de ut och syns till slut inte. Smart va?! Med andra ord; ha alltid cocosfett till hands när du jobbar med SP. Man kan även använda fettet till att få deg som torkat mjuk och smidig igen. Om man tar lite cocosfett på kaveln och duken man kavlar på så fastnar heller inte SP eller FP. Oerhört smidigt måste jag säga. Själv använde jag cocosfettet även till att få de svarta delarna lite blankare.

Ytterligare ett tips när du jobbar med SP är att en del sockerpasta måste du "fodra" om du ska använda det som täcke på en tårta. Fodra är något man gör för att sockerpastan inte ska svettas och bli kladdig. Fodra gör du genom att pensla med smör eller olja på undersidan av täcket (alltså den sidan som ska ligga mot själva tårtan). Kan tillägga att Ballinas SP behöver du inte fodra.

Ballinas SP går också att frysa vilket är väldigt bra då man inte alltid använder ett helt paket på en gång. Du kan alltså ta ut en bit och låta den tina och sen använda den som vanligt.

Sugarpaste går att köpa smaksatt, ta er en titt på de olika webbshopparna så hittar ni alla möjliga olika varianter. Den går också att köpa i olika färger och får också att färga in själv med hjälp av särskilda pastafärger. Du kan alltså få vilken nyans du vill vilket givetvis är väldigt smidigt.

Hoppas detta kan hjälpa dig som vill använda Sugarpaste. Om du har några frågor så får du gärna maila mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)