St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 6 mars 2011

Macarons försök nr1; de blev inte granna...men de blev goda!

Trägen vinner brukar man ju säga. Nja, inte i detta fallet...
Mitt försök med att göra Macarons gick inte riktigt som jag tänkt och de ser allt annat än vackra ut. Och det menar jag verkligen med hela mitt hjärta. De är bulliga, skrovliga och hrm....riktigt...riktigt...fula. MEN, de smakar gott i alla fall! Detta var försök ett (det vi gjorde igår räknas inte för den smeten fick vi slänga, den bara rann). Tro inte jag kommer ge mig så lätt dock. Jag kommer fortsätta tills jag lärt mig för skam den som ger sig och ni som känner mig vet att jag är fruktansvärt envis...
Men nu, mina vänner, ska ni få se de små fula sakerna...





Som sagt...de är allt annat än vackra! Imorgon ska jag dock fylla dem och sätta ihop dem. Sen ska jag göra ett nytt försök!!!!

5 kommentarer:

  1. Ledig i morgon? Då kommer jag och provar!
    Kram
    M

    SvaraRadera
  2. Hhaha! ja dom var mindre vackra, men vet du här kommer en sann grej ja hittade på nätet.

    We could learn a lot from crayons some are sharp, some are pretty,
    some are dull, some have weird names, and all are different colors but they all have to learn to live in the same box.


    Så gäller också macarons! ;P
    Jag tycker du gjort ett bra jobb, du sätter en personlig prägel på de du gör. de är viktigt! Om 5 år kanske de är din design som ligger på deli de luca ;P

    SvaraRadera
  3. Här kommer ett tips som kanske inspirerar dig till nya konstverk. Kolla in tjejens TÅRTBLOGG. Fattar inte hur hon gör. Nästan synd att äta upp dem :)!

    (http://www.johannastartor.blogspot.com/)

    En bra dag önskar jag dig!!

    SvaraRadera
  4. Hej Caroline!
    Vad roligt att du följer min blogg och gillar den! Och riktigt kul att du ger dig på att prova göra Macarons själv =) De är inte så svåra att göra, men samtidigt kan mycket gå fel (vilket jag själv märkt då och då). Jag provade göra Macarons med en vanlig fransk maräng (utan sockerlag) och fick då macarons som var skrovliga.
    Jag skriver en liten sammanställning med tips till dig så lovar jag att ta steg för steg bilder nästa gång jag gör macarons så att det blir lättare att se exakt vad jag menar =)

    Jag börjar med att vispa sats 1 lite ”små skummigt” på låg hastighet. Sedan blandar jag in sockret lite i taget under vispning, när allt socker är i så vispar jag på hög hastighet under en lång stund (medan jag kokar upp sockerlagen). Då blir äggvitan hård och fluffig, så att toppar bildas då man tar ut vispen ur bunken, och man kan vända den upp och ner utan att något hamnar utanför.
    Sedan häller jag i sockerlagen i en tunn stråle i marängen samtidigt som jag vispar på hög hastighet. Jag har en elvisp med ställning så jag låter den stå och vispa tills maräng blivit rumstempererad, det tar upp till 15 min. och då är marängen riktigt hård! (som cement ;)
    När jag blandar ihop ingredienserna till sats 2 så rör jag om med en sked så att mandelmjölet och äggvitan blir en tjock smet.
    Sedan blandar jag ihop mandelsmeten med den svalnade marängen och rör om tills blandningen är ganska slät (men inte så mycket att den blir rinnig!! För då är det kört!)
    Om du tittar på bilden med de tre skålarna med macaron-smet i olika färger så ser man ungefär hur slät smeten är.
    Sedan märker man när man spritsar ut smeten på pakplåtspappret ifall den är kornig och lite ”bucklig” då kommer den inte att rätta till sig. Utan häll ut allt och rör om den lite till så den blir slätare. Den ska INTE se ut så här på plåten: Ajaj!.
    Utan så här: Helt ok!
    När de blår en sån liten topp på så ska du knacka med plåten i bordet snabbt som f*n för att toppen ska sjunka in. Sedan låter du macaronsen vila i ca 30 min på plåten sen in i ugnen!
    Prova och berätta för mig hur det gick denna gång!!
    Kram
    /Nellie

    SvaraRadera
  5. Tack snälla Nellie för hjälpen!!! Ska pröva göra dem ikväll igen. Superbra med bilderna på hur de ska se ut, det hjälper mycket när man gör dem (svårt första gången när man riktigt har kolla på hur det ska se ut). Uppskattar verkligen att du tog dig tid att svara och tipsen kommer garanterat att hjälpa! Lovar att jag ska berätta för dig hur det går!
    Kram/ Caroline

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)