St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 8 september 2011

Dagens tips för fina tårtbottnar!

Just nu känner jag mig allmänt glad, nöjd och lycklig över att jag beställda nya fina bakformar. För herre jösses amalia vilka fina bottnar det blev! Jämna, höga och fluffiga är ju så man vill ha dem och det är så jag har lyckats få dem. Formarna jag köpte är från Wilton och den är inte den sorten som man kan lossa kanterna på. Jag var lite orolig över hur jag skulle få ut dem, men tro mig- det var inte alls något problem. De föll lätt ur formen och var så oerhört smidiga att jag bara MÅSTE tipsa er om dem. De är lite dyrare men de är såååååååå värda pengarna.


Wiltons formar; 20cm, 25cm, 30cm, 35cm. Mycket bra!!!!! Finns på "Lyckas med mat" för 559:-

Blomnål 4 cm, Städter. 

Jag tänkte dela med mig av lite tips för hur man får en fin, jämn och hög tårtbotten!

-Se till att vispa ägg och socker poröst, med andra ord länge! Smeten ska vara tjock och ljusgul.

-Vispa INTE för mycket när du tillsatt mjölblandningen, då sjunker smeten ihop och blir platt och tråkig.

-Lägg en "blomnål" i mitten av formen. Den fördelar värmen ut i mitten av tårtan också. Då är det lättare att få en jämn och fin tårtbotten.

-Öppna INTE ugnen de första 20 minuterna, då kan tårtbotten sjunka ihop!

Klipp ut ett bakplåtspapper lika stort som botten på formen och lägg i. Smöra kanterna och botten. Eller klipp till ett bakplåtspapper som du lägger i botten på formen.

Lägg i blomknappen i botten.

Fäst bakplåtspapper runt insidan av formen. Detta för att tårtbotten ej ska fastna i formen. Det skyddar dessutom från att smeten pyser över kanten.

Häll i smeten och sedan skjuts in i ugnen!!!

Då blir de så här fina :D


Jämn och hög, just the way I like it!!!

Jag hade lite problem att hitta ett recept för 35cm formen, så jag fick helt enkelt mixtra lite. Det är oerhört märkligt att det inte finns ett enda recept på en större form, såvida man inte ska baka i långpanna. Mycket enerverande måste jag säga.

Detta recept använder jag mig av...och håll i hatten för här kommer recept för alla storlekar!!!
Kan tillägga att det är lite höftat hit och dit. Men det blir kalasfina bottnar!

20cm i diameter
4 ägg
2.5 dl socker
1 1/4 dl vetemjöl
1 1/4 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

25cm i diameter
5 ägg
3 dl socker
1.5 dl vetemjöl
1.5 dl potatismjöl
2.5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker (jag brukar ösa i lite mer dock, allt efter smak och tycke)

30cm i diameter
7 ägg
3.5 dl socker
2 dl vetemjöl
2 dl potatismjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

35cm i diameter
7-8 ägg
4 1/4 dl socker
2.5 dl vetemjöl
2.5 dl potatismjöl
3.5 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker poröst, och då menar jag läääääänge. Det ska bli luftigt och ljusgult.
Blanda vetemjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Blanda runt det med en gaffel tills det blir ordentligt blandat. Häll sedan mjölblandningen försiktigt ner det i äggsmeten. Blanda allt FÖRSIKTIGT!
Häll sedan ner smeten i formen och grädda tills gyllenbrunt. Pröva med en mätsticka för att se så att botten är färdig. Stickan ska komma upp ren.

Hur länge ska botten stå i ugnen? Tja, det beror på hur stor den är. 
Jag går numera på känn och på hur den ser ut. En 25cm form ska stå ca 40 minuter, en 30cm ungefär detsamma. En 35cm ca 35-40 minuter. Titta till den då och då för att se hur färgen ser ut. 
När botten är färdig, låt den svalna lite i formen och stjälp sedan upp den på ett galler. Lägg en bakduk över tills den svalnat helt. Vira in den i platsfolie och lägg den i kylen tills den ska användas.
Ett litet knep är att låta tårtbotten stela till lite i frysen, på så sätt blir det enklare att skära den.

Hoppas detta hjälper er lite på traven!!

Jag kan även rekommendera receptet "Lika delar" vilket jag använder mig ofta av. 

Tårtbotten Lika delar


Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg

Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg

Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg

Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg

Med lika delar menas precis som det låter. Man mäter upp lika delar av ägg, socker och mjöl och använder sig inte av några dl, msk eller tsk. Man utgår alltså ifrån äggen. 
(Vill man ha en hög tårta kan man ta fler ägg!)

Knäck äggen i ett glas. Tag fram två lika stora glas och häll i socker i det ena, till samma nivå som äggen är.
Gör likadant med mjölet i det tredje glaset. 
Om man vill kan man byta ut en 1/3 av mjölet mot potatismjöl, potatismjöl gör att tårtbotten blir mer luftig.
Vill du ha chokladbotten byter du istället ut 1/3 mot kakao.

Sedan blandar man i bakpulver i mjölet, då behövs så här mycket

2-3 ägg behöver 1 tsk bakpulver
4-5 ägg behöver 1,5 tsk bakpulver
6 ägg behöver 2 tsk bakpulver

Nu är det dags att blanda allt!
Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
Blanda sedan ägg och socker i en bunke och vispa med elvisp tills det blir mycket pösigt. Det ska bli vitt och fluffigt liksom och det tar ett tag, kanske 5-10 minuter.
Blanda sedan ner mjölblandningen, då ska det ej vispas utan vändas ner försiktigt tills allt blandas.

Häll smeten i en smord och bröad form och grädda på nedersta steget i ugn.
Här kommer tider beroende på hur många ägg du har.

2 ägg- grädda ca 20 minuter
3-4 ägg- grädda ca 25-30 minuter
5-6 ägg- grädda ca 35-40

Tiderna kan variera beroende på vilken ugn man har.
Öppna dock inte ugnsluckan de första 20 minuterna, då kan botten sjunka ihop!
Känn i mitten på formen med en sticka, stickan ska vara torr.
Tag ut och låt svalna i formen.

Det går att frysa tårtbotten vilket är bra. Då kan man med andra ord göra botten i förtid vilket är bra och underlättar proceduren om man får oväntade gäster!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

11 kommentarer:

  1. hur höga blev bottnarna?ja tänkte ta o göra en 35 nu till doptårta men vill gärna veta höjden?

    SvaraRadera
  2. Vilken kanon hjälp :) tack

    SvaraRadera
  3. Hur kommer det sig att du inte har smör i dina bottnar? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du det var en bra fråga. Jag tycker dessa recept funkar bra nog och kör på dem. Har alltid fått höga fina bottnar med dessa recept. :)

      Radera
  4. Blir dom ca lika höga om jag använder dina recept till de olika storlekarna?

    SvaraRadera
  5. Hur många bitat brukar du beräkna till varje tårtbotten?

    SvaraRadera
  6. Har provat att baka botten idag o den blev sååå bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den bra! Använder mig alltid av detta! :)

      Radera
  7. En annan fråga, har du gjort dessa recept med choklad? Hur mycket kakao behöver man? Behöver man öka eller minska några andra proportioner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du byter ut 1/3 av mjölet mot kakao istället :)

      Radera
  8. Fungerar dessa bottnar bra till våningstårtor?
    Jag undrar även hur hög kakan blir, och varför potatismjöl? :)

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)