St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 3 november 2011

När det är mörkt och tråkigt ute...

...så får man drömma sig bort och titta på gamla bilder. Någon sa att vi redan hade snö vid denna tiden förra året. Själv minns jag inte eftersom jag sällan har koll på när snön faller som först då mitt minne är sisådär. I sådana lägen är det bra att man har bilderna från förra året till hands så man kan uppdatera sig lite.
Förra året i december tog vi oss en tripp till Paris. Men vi höll knappt på att komma dit då vägen mot Köpenhamn, som vi skulle flyga från, såg ut så här:

Snö överallt och vägen kantades av kraschade bilar eller enorma bilköer. Det gick väldigt långsamt hela vägen fram till Köpenhamn och vi var in i det sista osäkra på om vi verkligen skulle kunna komma iväg till Paris.
MEN, vi lyckades komma fram och vår weekend fylldes av goda fikor...

...som denna.

Härliga juldesserter gjorda som små konstverk.

Mysiga konditorier med mängder av godsaker som bara väntade att njutas av.

Världens bästa kaffe hittar man utan tvekan i Paris. Krämigt och fullt med smak!

Ett av de roligaste minnena från förra årets resa var när vi skulle åka till Triumfbågen för att ta en liten promenad ner längst Champs Élysées.Jag vill tillägga att vi varit i Paris mååååånga gånger nu och känner till tunnelbanenätet utan och innan. Problemet är inte själva nätet, problemet är mer vårt extremt korta minne. Vi brukar alltid ha koll på vart vi ska stiga av och vart vi ska byta. Men av någon anledning fick både Robban och jag hjärnsläpp och tog fel på station.
Meningen var att vi skulle upp här:


Istället kom vi upp här:

Robbans kommentar var: "Så här såg det inte ut förra gången vi var här." Totalt nollställd????
Öh......näääääää, det är liksom fel båge om vi säger så. Vi skulle till Triumfbågen men istället kom vi till den nyaste bågen som är GIGANTISK. Så nej, det såg inte likadant ut.
Vi upptäckte dock detta:


En jättestor julmarknad med massor av olika stånd. Fullt med julpynt och vacker julmusik. Ibland är det helt enkelt riktigt bra att ha dåligt minne så man åker fel!!! 
Så vart hade vi åkt? Jo vi åkte till La Defense vilket ligger i Paris ytterområden. Det är den sk Moderna staden och det är i stort sett bara där man ser höga hus:
Det tycker jag är en av de trevliga sakerna med Paris, det är en storstad som inte ser ut som en storstad!

För övrigt så blev det ett besök här:

Molin Rouge!!! En helt fantastisk show och en underbar kväll.
Vi tog först en av de mysiga flodbåtarna och åt middag medans vi gled förbi Paris typiska sevärdheter som tex Notre Dame, Louvren och så klart denna:
Oerhört stor mysfaktor av glida förbi Eiffeltornet till ljudet av fransk musik samtidigt som man ser snöflingorna dala utanför rutan. Helt magiskt!!!
Inte lätt att se att det är snö....men ändå ;)


Och så blev det så klart lite mer sånt här:

 På vårt favoritställe "Nectarine" i Maraiskvarteren:
Härligt att de alltid har uteserveringarna kvar året runt! Det blir på något sätt ännu mysigare att sitta utomhus och dricka varm choklad och äta varma äpplen med karamellsås och glass!!!

Paris bjöd verkligen på en härlig julstämmning och vart man än gick var det vackert pyntat med ljus på taket och diverse fina dekorationer:




Vacker husfasad.

Efter fyra underbara dagar i vackraste staden i världen så var det dags att åka hem. 
Vi åkte ut till flygplatsen för att ta vårt plan hem. När vi kom dit så är ALLA FLYG INSTÄLLDA.......
GAAAAAAAAAAAH.......
Och i informationen fick vi svaret "har ni tur kommer ni hem till jul". 
Jaha.
Nämen där ser man.
Vi sitter fast i Paris.
För att göra en lång historia kort: det var inte läge att deppa ihop, istället tog vi det positivt och tyckte att det var trevligt att få vara lite längre i Paris. På loppet av fem minuter hade vi bokat om vårt hotell, fixat en taxi och var på väg tillbaks in till staden.
Det blev en extra dag i Paris och dagen efter hade vi turen att få åka hem. Vi fick dock sitta fyra timmar och vänta i planet och vi var det sista planet av totalt sex stycken som fick åka den dagen. Resten blev inställda.
I övriga Europa rådde totalt snökaos och flygplatser överallt var stängda. I Paris var det dock bara typ två cm snö men ändå hade de full panik....herre jösses, då skulle de sett hur det såg ut hemma i Sverige!

Men vi fick i alla fall en helt underbar resa till Paris och jag skulle gärna göra om den. För den staden är vacker vilket skrud den än bär. Vinter, vår, sommar eller höst- Paris är för alltid i mitt hjärta.


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Åh jisses du, tack för världens snällaste kommentar

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)