St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

onsdag 7 mars 2012

Lite tips om macarons mitt i semelbakandet!


Jodå kära vänner, man kan baka semlor vid 22.30 en onsdagskväll! Tro mig; jag är i full gång. Så medans degen jäser så tänkte jag dela med mig av ett tips vad gäller macarons. Jag har fått många frågor om vad jag använder för färg när jag gör macarons. En del av er har säkert prövat alla möjliga färger och märkt att en del av dem funkar inte alls. Som Wiltons färger till exempel. Fråga mig inte vad det är med de färgerna som gör att det inte funkar (gudarna ska veta att jag har försökt ett antal gånger men det GÅR BARA INTE!!!), macaronsen blir degiga och verkar aldrig bli färdiga. Karamellfärg är inte heller någon hit eftersom det ändrar konsistensen på smeten. Använd istället Squires Kitchens färger som man hittar på Tårtdecor eller pulverfärgerna som går att köpa på Strössel & Annat. Det går att häva i mycket färg, beroende på hur stark man vill att den ska vara då förstås, och konsistensen ändras inte alls. Pulverfärgerna är mycket dryga och det blir UNDERBARA färger av dem.

Squires Kitchens färger hittar du på Tårtdecor! Mycket bra färger som funkar utmärkt till både macarons och dekorationer av sugarpaste. Detta märke har jag använt till macaronsen nedan.

Färgen blir oftast så där härligt romantisk och mild såvida man inte häver i extrema mängder av den. Den är också dryg och arbetas lätt in i smeten.

Pulverfärger från Strössel & Annat. Mycket bra färger som ger bra styrka. Det behövs inte mycket av pulvret för att det ska bli en vacker och klar färg.

Till dessa har jag använt pulverfärgen ovan.

Älskar pistagefärgen! Den har jag använt till dekorationerna och macaronsen på bilderna här nedanför.



Som ni ser blir det vackra färger av både Squires Kitchen och pulverfärgerna. Jag rekommenderar dem båda varmt!

Nu ska jag återgå till mitt semelbakande! Vad det blir för slags semlor får ni så klart se imorgon :)



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

5 kommentarer:

  1. Tack för tipsen om färger. Har tänkt baka macarones nu i veckan. Jag har bara Wiltons pastafärger hemma, men kom på att jag köpte en annan sort på Panduro häromdagen. Gick och tittade i lådan och hittade Squires färg. Squires färger finns således även att köpa på Panduro. :)

    SvaraRadera
  2. Så lite så :). Roligt att man kan hjälpa till!!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset. Jag använde ju vanlig karamellfärg den där dagen när jag försökte göra macarones tre gånger. Inte så lyckat minst sagt... ;-P Ser fram emot vår macaroneskväll! Stort tack för senast förresten!

    SvaraRadera
  4. AHA!
    Jag älskar när jag får aha-upplevelser när det kommer tillbakning.
    Jag trodde att såna där pulverfärger är till att färga choklad! Vilken miss!
    Ska definitivt köpa såna!

    SvaraRadera
  5. Tack för tips! Jag är helt värdelös på macarons men vill gärna testa igen och se om jag kan lyckas någon gång =) Sist blev de platta och spruckna =/ Men dina är i en klass för sig! Såå goda och fina! Lät gott med semlebakande =)

    Stor kram! / Sara

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)