St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 12 mars 2012

Chocolate-marschmallow cupcakes med mjölkchokladganache och Dulce de Leche! Den totala sockerchocken!

Det bidde lite bakat idag med! Sötsuget infann sig och det gjorde även baklusten. Jag var ju dessutom tvungen att pröva Dulce de Lechen jag gjorde igår eftersom jag inte prövat att ha det i bakverk innan (eller i något annat heller för den delen!). Så idag fick det bli Chocolate-marschmallow cupcakes med mjölkchokladganache och härlig kolasås (DDL). För er som inte vet vad Dulce de Leche är så är det inte något komplicerat alls. Det är helt enkelt sötat kondenserad mjölk som man kokar i försluten burk i allt mellan en till tre timmar, beroende på hur seg man vill ha den. Jag kokade min i tre timmar så den blev riktigt seg och god. Den passar utmärkt även som macaronsfyllning vilket ni kan se i inlägget innan.
Här är dagens resultat;







Receptet vill ni säkerligen ha så det kommer så klart här:

Chocolate-marschmallow cupcakes toppat med mjölkchokladganache och Dulce de Leche
12 st

100 g smör
4 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao 
2 ägg
1 1/2 dl mjölk
100 g choklad (ta den du gillar bäst, de smaksatta är mumma till detta!)
marschmallows efter tycke

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt det svalna.
Blanda ner alla torra ingredienser- mjöl, socker, vaniljsocker, bakpulver och kakao i en bunke. Blanda runt dem med en gaffel så det blir ordentligt blandat. Hacka chokladen i mindre bitar. Ha sedan i äggen och mjölken i bunken med de torra ingredienserna. Rör om och ta sedan i det smälta smöret. Blanda ordentligt.
Fyll en muffinsplåt med formar och häll sedan i smeten i formarna. Fyll dem till ca 3/4. Grädda dem sedan i mitten av ugnen i ca 15 minuter (jag hade mina inne i 12 minuter). Ta ut plåten ur ugnen och gör ett hål i mitten på varje cupcake. Tryck i några bitar marschmallows i varje cupcake. Om du vill ha en RIKTIG sockerchockscupcake så spritsa lite Dulce de Leche ovanpå marschmallowen!! Sätt plåten i ugnen och grädda cupcakesen i ytterligare 2-3 minuter. 

Ät dem som de är eller toppa dem med god mjölkchokladganache!

Mjölkchokladganache

3.5 dl grädde
200 g mjölkchoklad

Hacka chokladen i mindre bitar. Värm upp grädden (den ska INTE koka!!!). Häll sedan grädden över chokladen tills chokladen smält. Låt svalna och ställ in i kylskåpet i ca 30 minuter (jag lät min stå över natten). Vispa sedan upp tills det blir fluffigt. Spritsa sedan ganachen på toppen av cupcakes eller använd den som fyllning i tårta.



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

3 kommentarer:

  1. Åh helt ljuvligt!!!!! Fy tusan vad jag skulle vilja sätta tänderna i dessa :P

    Kram Bine

    SvaraRadera
  2. Mmmm ge mig nu! ;) Kram fina du!

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)