St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 16 januari 2014

Steg-för-steg hur man gör Pippi Långstrump!



Du behöver ha dessa färger; svart, gul, blå, grön, röd, orange, vit samt Pippis hudfärg. 
Jag använder Wiltons färger till detta. Till Pippis hudfärg använder jag "Ivory".

Verktyg jag använder är:
-kavel
-stans
-tyllar
-pensel
-scallop (ser ut som ett U i ändarna)
-bone tool
-kniv
-verktyg med spetsig ände samt rund ände
-skalpell
-röd och svart penna med ätbar färg


Börja med att rulla en boll ca 2-3 cm stor. Detta ska vara Pippis huvud. Låt delen vila i antingen en palettskål eller något annat som är rundat i botten. Detta för att huvudet ej ska mista sin form.

Nu ska halsen göras. Rulla en boll och gör den sedan avlång på ena delen så som på bilden. 

Rulla den smalare delen mellan tumme och pekfinger så du får den mer avlång.

Tryck till den lite nertill så den ser ut som en upp- och nervänd svamp.

Huvud och hals. Ja, jag vet att det ser konstigt ut just nu men vänta bara ska du få se!

Ta huvuddelen mellan pekfinger och tumme och tryck till lite så den blir lite V-formad nertill. Detta kommer att vara Pippis haka.

Ta ett smalt verktyg och tryck till lite där ögonen ska sitta. På bilden nedan kan du se hur det ska se ut.


Nu ska du göra ögonen. Börja trycka med ett balltool eller ett bonetool, där ögonen ska sitta.

Rulla små bollar av vit sp och tryck ner dem i ögonhålorna. Jämna sedan ut det vita med hjälp av ett balltool.

Nu ska du göra själva pupillen. Rulla pyttesmå bollar av den svarta spn och lägg dem på det vita. Tryck sedan till med lämpligt verktyg och jämna ut som på bilden nedan.


Nu ska du göra näsan. Använd en tyll med lämplig storlek på hålet.

Tryck den spetsiga delen av tyllen neråt och forma till en liten näsa.

Använd verktyget på bilden eller något liknande för att forma munnen. Du kan använda en tyll med större öppning även för detta.

Rita dit ögonfransar och ögonbryn med hjälp av penna med ätbart bläck.


Och så måste Pippi ju så klart ha lite fräknar också! Dem gör du med hjälp av en tandpetare som du doppar i orange färg. Sedan trycker du den försiktigt mot ansiktet på Pippi för att dutta dit prickarna.


Nu ska du börja göra håret.

När jag gör Pippis hår brukar jag använda mig av både mindre och större delar. Det är mycket pill men det är värt det då hon blir väldigt söt.
Börja med att forma en liten bit sp som på bilden.

Använd en plastkniv eller skalpell för att skära tunna bitar som på bilden. Forma till varje del med hjälp av fingrarna och tvinna dem lite nertill för att det ska bli mer liv i håret.

För att fästa håret penslar du bara lite vatten på baksidan av själva håret. Tryck det sedan mot figurens huvud och forma till hårstråna.

Del för del fästs på Pippis huvud.

Håret på sidorna gör du genom att forma till bit efter bit som du sedan limmar fast. Skåra fram mönster i håret med hjälp av en skalpell.

Som på bilden. Ja jag vet, inte speciellt vackert men ni greppar själva poängen hur man gör ;)

Nu börjar Pippi få rätt mycket hår. Hon ser dock ut som en liten pojk just nu. Men vänta så ändrar det sig snart.

Rulla ut en smal bit sp. Den ska vara riktigt tunn för nu ska flätorna göras. Dela biten i tre bitar.

Fäst ändarna och börja fläta. Det är pilligt som attan men ta hjälp av ett spetsigt verktyg så går det bra.

Tryck till flätorna lite så de hänger samman. Låt dem torka en stund.

Gör håret som ska vara på baksidan av huvudet. Gör det som en sammanhängande bit som på bilden och skåra biten med hjälp av en plastkniv. Forma sedan till det lite med hjälp av fingrarna.

När flätorna torkat så sticker du in en bit spagetti genom dem. Detta för att få stadga i dem.

Stick en bit spagetti in där flätorna ska sitta så att du måttat ut hålet. Detta gör det lättare att föra in själva flätbitarna i huvudet på Pippi (ja det låter hemskt men det är enda sättet att förklara!).

Ta en bit sp och forma till överkroppen. Fäst sedan halsdelen ovanpå. För att den ska sitta fast så kan du pensla lite vatten på underdelen av halsbiten.

Stick en klubbpinne genom delarna så de håller ihop. På den översta delen av pinnen ska du sedan fästa Pippis huvud.
Du kan behöva klippa till pinnen så den inte är för lång.

 Nu ska du göra kläderna. Börja med att kavla ut en bit blå sp. Ta en stor rund stans (eller annat föremål som går att stansa med) och tryck ut en stor rund cirkel. Jag brukar alltid höfta vad gäller storleken och man får helt enkelt pröva sig till vilken storlek som funkar bäst.

Ta baksidan av en tyll och tryck ut ett mindre hål i mitten. Klänningen ska nu träs över modellen. Som på bilden nedan.


Skär ut en bit röd sp. Detta ska vara förklädet till klänningen. Hålet längst upp gör du med hjälp av en tyll.

Fäst den ovanpå klänningen med hjälp av lite vatten som du penslar på baksidan av förklädet.

Och så en bit till baksidan som du sedan fäster på samma sätt. Då ser det ut som på högra bilden.

Rulla en smal bit röd sp. Detta ska vara halsringningen.

Fäst den med hjälp av lite vatten. Kavla ut en bit gul sp och skär till en liten fyrkant. Denna ska vara fickan på klänningen.

Rulla ut en bit av sp som du använder till Pippis huvud. Rulla den till en smalare bit som du sedan skär i två bitar. Dessa ska vara Pippis ben. Forma till dem som på bilden ovan.

Ena benet ska ha en lägre grön strumpa. Linda in nedre delen av benet i den gröna spn och fäst sedan med hjälp av lite vatten.


Kavla ner den gröna biten lite så det ser ut som att strumpan är lite nedrullad.

Upprepa samma procedur på det andra benet fast med en gul bit sp. Den gula strumpan ska täcka större delen av benet.

Kavla ut en bit röd sp och skär ut två långsmala bitar. Dessa ska vara ränderna på den gula strumpan.

Rulla ut två långsmala bitar av den svarta spn. Dessa ska vara skorna.

Forma dem med hjälp av tumme och pekfinger så att de är spetsiga i ena änden.

Använd ett verktyg med rund ände för att göra hålet för fötterna.


Forma till skorna så att de är spetsiga i toppen av skon.

Montera benen och skorna som på bilden.

Rulla ut en bit av spn som är till Pippis huvud, armar och ben. Dela i två bitar.

Skär av ena änden så den ser ut som på bilden. Den änden ska fästas mot övre delen av Pippis kropp.

Skåra den andra änden lite försiktigt. Den änden ska vara Pippis ena hand. Gör så på båda armarna.

Den vänstra delen är handen och den högra är den änden som ska vara vid axeln.

Forma till båda armarna så de får formen på bilden.

Fäst armarna med hjälp av att pensla lite vatten på den delen som ska vara mot axeln. Tryck till försiktigt så att armarna fäster.

Skär till mindre bitar av den blå spn. Gör formen på bilden.

Fäst delen med hjälp av att pensla lite vatten på baksidan av den. Den smala biten ska vara uppåt och den bredare ska var neråt.
Använd ett spetsigt verktyg för att forma till ärmen så att den viks runt armen. Gör samma sak på nästa arm.
Montera sedan försiktigt huvudet på klubbpinnen.
TADA, nu är hon klar!!!

Pssst: ni har väl inte missat att Stheavenstreet finns även på FB? Följ mig gärna där och ta del av inspiration, recept och tävlingar! Klicka HÄR så kommer du dit.







Lycka till med din Pippi, hoppas denna manual hjälper dig på vägen!!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

7 kommentarer:

  1. Wouw! Vad du är duktig!! :)
    Hoppas det kommer fler steg-för-steg på olika saker, typ en traktor, bil, pingu, katt, hund, häst etc. :)

    SvaraRadera
  2. Tack så mkt, jättefin Pippi :)

    SvaraRadera
  3. Jättefin Pippi du gjort. Jag är sjukt imponerad. Jobbar själv i hobbylera som man härdar i vanlig ugn o gör figurer av lera.
    Följt din blogg länge. Kul läsning.
    Trevlig helg!!

    SvaraRadera
  4. Men wow!!!! Dottern älskar Pippi men fyller tyvärr inte år förens i november..... Hmm, får fira något annat för denna vill jag pröva att göra nu!

    SvaraRadera
  5. Jag fick en pippibeställning idag -din beskrivning kommer vara till stoooor hjälp så jag typ undvikit modellering för jag är så kass på det ;)

    SvaraRadera
  6. Skulle vilja se en bild bakifrån när hon är klar oxå. Tänkte på hur håret ser ut på baksidan. .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du kollar på min fb-sida https://www.facebook.com/pages/St-Heaven-Street/141171695948148
      så kan du hitta massor av bilder på Pippi från flera håll. Du kan även se det i mitt senaste inlägg från idag (29/6-14).

      Radera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)