St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 4 juni 2011

Hur man gör dekorativa rosor i Sugarpaste!

Rosor är ju vackert att pryda både tårtor och cupcakes med. Denna morgon sitter jag och pysslar lite med mina nya roliga verktyg och jag måste ju passa på att testa allt :). Eftersom jag fick för mig att göra rosor så tänkte jag bjuda på en liten "hur-man-gör-manual" för er som inte vet hur man tillverkar rosorna. 

Rulla ut sugarpasten till en avlång del.

Dela upp biten i mindre bitar.

Rulla dem till bollar.

Jag använder en kavel till att platta ut bladen men det går lika bra att använda fingrarna till att försiktigt trycka ut bladen.

Så där ja, nu är bladen klara.

Rulla ihop ett blad. Inte för hårt dock för då är det svårt att forma till det i yttersta toppen.

Så här ser det ut när det är ihoprullat. Forma till de yttersta kanterna till önskad form.

Lägg på nästa blad runt knoppen och forma till det.

Fortsätt lägga på bladen runt om blomman tills det börjar likna en ros.

Nu är alla bladen på och själva rosen är färdig.

Då jag fick en ny liten utstickare till rosens underdel så passar jag på att testa den. Stick ut bladen och ta bort resterande del sp.


Pensla på lite vatten på baksidan av bladet.

Lägg på den på rosens undersida.

Forma bladet runt rosen.

Vill du ha ytterliggare en del som syns lite mer så ta ett till blad och fäst det på det första. Vik inte ner flikarna som på det första dock.

Då ser det ut som ovan :)

Inte så svårt som man kan tro ibland. Jag vill tillägga att det finns oerhört många varianter på att göra rosor. Det gäller till att hitta det sätt man själv trivs att jobba med och som man tycker är smidigast. Sen ger givetvis övning färdighet. Jag behöver fortfarande öva på mina rosor men man lär sig allteftersom!! 


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

2 kommentarer:

  1. Jahopp..ska göra ett försök då till min dotters Studentfest =)

    SvaraRadera
  2. Det kommer du klara galant!!! Har inte glömt att svara dig Anna, håller på och funderar på du-vet-vad ;). Har svårt att bestämma mig :O

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)