St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 20 juni 2011

Bilderna och reportaget på HejKalmar.se!


Jag tänkte att jag skulle spara reportaget som gjordes om St Heaven Street och vad bättre än att lägga det här på bloggen! Så för er som inte läst det så får ni en chans nu ;)
















Passionen för bakkonsten satte bloggen St Heaven Street på kartan
En av Hej Kalmar!s populäraste bloggar, St Heaven Street, drivs av Caroline Dourén och hennes små sockersöta konstverk begränsas bara av fantasin och kommer pryda många bröllopstårtor i framtiden.

- Det är ju det här jag älskar att göra, jag köper hellre bakverktyg än kläder! säger Caroline.

Caroline Dourén bor i en luftig trea på Esplanaden med sin dotter Izabella, maken Robert, två katter och en hund. Att familjen är kreativ återspeglas i den mysiga inredningen och man hittar alltid något nytt att vila ögonen på. Det är svårt att föreställa sig att Caroline kan skapa det hon gör i det lilla köket men var sak har sin plats och hennes lådor är en himmelsk dröm för den som gillar att pyssla.
- Jag köpte ett litet nybörjarkit för att jag ville testa på och blev förlorad i bakandets värld och sedan dess har det bara rullat på, berättar Caroline som är självlärd.

Modellerar högklackat i sockerpasta
Caroline hämtar några askar och plockar fram små miniatyrskor i olika färger och former som hon har modellerat med sockerpasta. Hon visar ett par bruna högklackade med prickar på som hon har kopierat efter sina egna favoritskor. 
- Jag tror att det här kommer bli jättepopulärt! Tänk när bruden kommer hit med sina bröllopskor och vill att jag ska göra små kopior av dem, det hade varit kul. Jag har nyss börjat med skor men jag blir bättre och bättre, säger hon och visar upp ett par gröna mini-Converse med pärlor på.

- Jag tror folk vill tillbaka till det genuina och handgjorda, att det finns en nedlagd känsla i det man köper, säger Caroline.
Började i februari
Efter en snabb titt på Carolines blogg kan man tro att hon gjort arbetat länge med cupcakes och dekorationer men faktum är att hon startade först i februari i år.
- Jag har alltid gillat att baka men i butikerna fanns bara tråkig marsipan och silverkulor. När jag bestämde mig för att prova på det här för fem månader sedan startade jag bloggen. Cupcakes har ju blivit jättestort så jag bakar till dop, möhoppor och fester. Idag gör jag macarones till en tjejs studentskiva. Hon har fått välja färg och smak själv.

Bloggens läsare har fått följa Carolines misslyckanden såväl som framgångar.
- Macarons klarade jag först på fjärde försöket. Jag är otroligt envis och ger mig aldrig, det är nog hemligheten. Tålamod har jag inte enligt min man, men det är bra att ha då man får göra om och göra rätt många gånger.

Tackar nej till beställningar
Caroline har gått en livsmedelkurs och letar efter en lokal hon kan arbeta i och tanken är att hon ska arbeta halvtid med sina bakverk. Just nu jobbar hon inom psykvården.
- Jag trivs otroligt bra med jobbet jag har men om det här går bra får jag satsa på bakningen på riktigt. Just nu hinner jag inte ta alla beställningar men om jag får ett större ställe kan jag baka och skapa mer.

- Kalmars konditorier är duktiga på det de gör men jag tror inte att de hinner eller kan göra specialordrar på samma sätt som jag kan.
Caroline berättar att många brudar luras av bröllopstidningarna då det ofta inte går att få tag i den perfekta drömtårtan i mindre städer.
- Tårtan är bröllopets ”the thing”. Jag kan göra personligare tårtor eller göra dekorationer till de som vill baka själva. Jag hade en bild i huvudet på hur jag ville ha min när jag gifte mig för fyra år sedan men ingen kunde baka den som jag ville. Det blev en vanlig fyrkantig tårta som jag pimpade med blommor. Då hade jag inte börjat baka som jag gör nu.

Många planer inför framtiden
Caroline funderar på att bli återförsäljare av bakverktygen hon har köpt in.
- Jag har fått göra många specialbeställningar på internet då det är svårt att få tag i speciella stansar och verktyg. Jag tror många vill försöka hemma själva. Det är ganska dyrt men det är en engångskostnad, säger Caroline och visar upp några av sina verktyg som kan göra spetsmönster, kullerstenar och till och med trämönster.

Tankarna finns på att starta en kurs på medborgarskolan där hon kan lära ut hur man gör cupcakes och sockerdekorationer som exempelvis blommor.
- Tidigare har jag haft scrapbooking-kurser men i och med att bakningen tar så mycket tid har jag fått göra avkall på det. Det sörjer jag lite eftersom jag älskar scrapbooking.

Nästa stora projekt blir väninnans bröllopstårta och Caroline har höga krav på sig själv.
- Det är så mycket känslor i det så viktigt att det blir rätt. Jag lägger ju min kärlek till henne i den här tårtan.

Carolines bästa tips till dig som vill testa hemma
På bloggen St Heaven Street har Caroline delat med sig av sina bästa länkar till inspiration och inköpsställen.
- Allra viktigast är att ha rätt verktyg. Sedan måste man satsa på bra produkter. Kolla på andras rekommendationer och testa sig fram. Det är mycket gör om, gör rätt så ha tålamod!

- Se på hur andra gör och inspireras. Ingen blir proffs på en dag och ibland man får träna länge innan det blir bra. Jag ska lära mig att bemästra konsten med cakepops, kakor på pinne. Jag blir helt vansinnig när jag inte får det att funka men det här ska jag bli bra på. De ska färgas och blingas till, säger Caroline och visar bilderna i hennes cakepopsbok.  
Caroline verkar helt klart ha hittat en förbisedd nisch i Kalmar. Hennes passion för pyssel, cupcakes, tårtor, dekorationer och macarones kommer med all sannolikhet att uppskattas, ses och ätas utav många fler framöver.

Carolines blogg:  St Heaven Street 




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)