St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 5 februari 2011

Tårtgalleri 1

 Min första våningstårta! Faktiskt nöjd med den med tanke på att jag är en total rookie i tårtornas värld :). Denna tårtan är inte uppstagad med något men höll fint ändå. Täckt med marsipantäcke. Rosor, löv och rankor är också gjorda i marsipan. Gillar den lite "bulliga" figuren så det blir nog fler sådana fast täckta med SP. 

Härliga rosor som på ytterkanterna av bladen är spritsade med kristyr. Glittersocker sprinklade över rosorna.
 Vår dotter Izabelles födelsedagstårta. Gjord av ljustårtbotten med fyllning av jordgubbskräm. Täckt med marsipan. Var ju tvungen att pröva att göra något annat än vanlig rund tårta :).
 Gjorde ett försök till marsipanrosett.Tyvärr har marsipanen svettats lite på denna bild. Visste dock inte när jag gjorde tårtan att det var grädden innuti som gjorde att marsipanen svettades. Men man lär sig av sina misstag!

 Tofsen på väskan är gjord av lakritsremmar. 

Första försöket att göra en tårta täckt med Sugarpaste. Faktiskt nöjd med resultatet med tanke på att det var den första jag gjort någonsin. Alla blommor på toppen är uttryckta med stansar efter att jag färgat FPn med rosa färg. Några av blommorna är penslade med pärlemofärg för att få lite mer lyster. Lyckades till och med göra en rand av kristyr efter mycket om och men. Första randen någonsin hihi. Ska öva mycket mer på detta då jag tycker att det är vackert med kristyr men inte riktigt har tekniken än så länge. Återkommer med tips på detta ämne när jag gått min första kurs i spritsning!

 Gjorde ett band av lila SP längst nere på tårtan. Detta var dock mycket lättare sagt än gjort. Det var inte alls enkelt att få med sig hela bandet och lägga runt tårtan. Det är en klar fördel att ha de rätta verktygen när man ska skära ut band, vilket jag inte hade. Ska införskaffa ett sådant. SPn måste vara väldigt tjock för att man ska få med sig bandet utan att det går sönder. Men; är man lite finurlig så kan man dölja skavankerna med ett sidenband, då syns det inte om bandet inte är helt rakt. Rullade små kulor av SP för att täcka botten på tårtan. Blir en söt detalj och döljer om man missat lite.

Jämn och fin blev den i alla fall! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)