St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 5 februari 2011

Mormors födelsedagstårta.

Idag blir det troligtvis ganska mycket bakning för min det då jag dels har lovat dottern att lära henne baka muffins, men sen ska mormors tårta göras. Igår bakade jag tårtbottnarna på nytt recept så det ska bli mycket spännande idag, när de ska delas, att se om de blir saftiga o fina. Tänkte göra ett försök till att varva ljusa bottnar med chokladbottnar. Allt är just nu ett enda stort experimenterande för att komma fram till vad som fungerar och inte fungerar. Upptäckte att den första tårtbotten jag gjorde igår sjönk ihop och blev ganska platt...suck. Den andra tårtbotten, gjord på samma recept konstigt nog, blev mycket bättre. Har kommit fram till att det troligtvis var effekten av att jag tog i mer bakpulver samt inte vispade smeten lika mycket. Jag tar tacksamt emot alla tips ni har för den perfekta tårtbotten eftersom jag givetvis vill få tårtan så bra som möjligt! Kommer lägga in bilder under dagen på hur arbetet går med tårtan och om jag får ihop det (vilket jag verkligen hoppas eftersom den ska till mormors kalas imorgon!).
Men nu mina kära vänner är det dags att hoppa in i duschen och göra sig klar för ytterligare en dag av tårtkaos!

Tjing! /Caroline

2 kommentarer:

  1. Jag kan ge ett tips! Inget recept men ett sätt för att tårtan ska se extra snygg och häftig ut då du skär den.
    Då ska du göra både ljusa och mörka tårtbottnar sedan stansar du ut cirklar i olika storlekar i bottnarna. Sedan sätter du helt enkelt tillbaka cirklarna i varannan ljus varannan mörk cirkel. När man sedan skär tårtan blir det ett schackmönster. Riktigt fint!!
    //Julia Sandell

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Julia!!! Det ska jag helt klart använda mig av :). Låter väldigt snyggt måste jag säga! Uppskattar alla tips jag kan få och vill testa dem alla :). Skicka gärna fler tips och om du tycker att det är ok så skriver jag gärna ett inlägg med tipset och givetvis ditt namn!

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)