St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 8 februari 2011

Liten manual för hur man gör sockerblommor!

Nu mina kära läsare är det ju så att jag lovade att jag skulle lägga ut en liten manual över hur man tillverkar sockerblommor av Flowerpaste. Den är väldigt kul att göra med ganska så pilligt så man måste ha mycket tålamod. Tro mig, det tar sin tid att göra alla dessa blommor men resultatet bli ju faktiskt väldigt fint. Ni har kanske sett bilderna på mina cupcakes och där kan ni se vilken extra detalj blommorna utgör. 
Men nu kör vi, här kommer bilderna!

 Ett antal olika stanstar som man använder till att trycka ut blommorna med. Längst uppe till vänster är det stansar för rosblad. De rosa är lite olika blommor. Den blå använder man till att göra kallor. De gula är som ni ser till för att göra stjärnor. Längst uppe till höger är det silikonformar som man trycker ihop och som på så sätt formar en blomma i degen. Längst till höger är det "ejector"-stansar för murgröna.
 Längst till vänster; pulverfärger. Dessa används till att pensla på blommorna, antingen i torrt tillstånd eller med lite vatten. Färgerna till höger är flytande färger som man färgar Sugarpaste och Flowerpaste med. De är oerhört dryga så man behöver inte mycket färg alls. I mitten står det silverdust, silverglimmer samt pärlemopulver.
 Ärbart lim som man använder till att exempelvis limma på pärlor på blommorna med.
 Här är några av verktygen jag använder till detta. Penslar, silikonkavel, "skumdyna" (används under blommorna när man formar dem) samt rollerball. Det sistnämnda används till att forma blombladen med så att de får en vacker form.
 Modelleringskulan till vänster och till höger ett verktyg som man både kan skära med och forma med.
 Man börjar med att färga Flowerpasten till den färg man vill ha. Ta lite färg på en tandpetare och smeta på degen. Tänk på att inte ta för mycket då färgen är väldigt koncentrerad. Ta hellre lite i taget och arbeta in i degen. På så sätt får du lättare den färg du vill ha. Använd bara tandpetaren en gång att doppa i färgen. Behöver du mer färg, ta en ny!
 Här har jag färgat degen till de nyanser jag vill ha. Tänk på att om du inte ska använda degen på en stund så måste du lägga den i plastfolie så att den inte torkar. Flowerpaste torkar mycket snabbare än tex Sugarpaste så var noga med att inte låta den ligga framme för länge.
Kavla ut degen så att den bli tunn. Är den för tjock så är det svårt att få igenom stansarna. Märker du att det går trögt att trycka igenom stansen, kavla lite till.
 Tryck igenom stansten och ta därefter ut blomman. Var snabb med att trycka ut blommorna, annars torkar degen!
 Nu är blommorna uttryckta.

 Här använder jag modelleringskulan för att "rolla" ut bladen så de blir tunnare längst ut. Tryck försiktigt längsmed den yttersta delen av bladet och dra verktyget lite försiktigt fram och tillbaks. Då får du lite veckade blad vilket blir väldigt fint.

 Tryck små ränder längst inne vid blombladet. Det blir väldigt fint och ser mer verkligt ut.
 Svårt att få en bra bild på vecken men till vänster ser du den platta blomman, och till höger blomman som jag tryckt till bladen på.
De mindre blommorna brukar jag ta i mitten av handflatan och sen trycka till med modelleringskulan. Då får man en fin form på blomman och pärldekorationer fäster bättre.
 De små blommorna när de är formade. Längst upp till vänster ligger en oformad blomma.
 Små sockerpärlor som jag använder till dekoration i mitten av blommorna.
 Ta lite ätbart lim på en pensel...
 ...dutta lite lim i mitten på blomman och fäst sen små pärlor eller annat sött.
 Så där; nu är de klara. Limmet har dock inte torkat på blommorna men det gör det efter en stund. Det bli inga fläckar och det sitter faktiskt bättre än vad man kan tro.
Tada!!!

Hoppas ni fått några bra tips om hur man gör. Om inte annat så har ni fått se lite om hur det går till :). Har ni några frågor så ställ dem gärna. Jag svarar på allt jag kan!

1 kommentar:

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)