St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 11 december 2011

Mallar till pepparkakshus och HUR hittar man tålamodet?

Förra årets pepparkakshus!

Detta är ju tiden när många gör sina egna pepparkakshus. Själv har jag en förkärlek för just detta och jag tycker inte att det är en riktig jul om det inte finns något fint litet hus som sprider en härlig doft av pepparkakor omkring sig. 
Men det där med att sätta ihop dem är ju dock inte alltid så lätt. Jag har prövat alla möjliga sätt och till och med övervägt Karlssons klister eftersom det kan vara lite småtrixigt med smält socker- och framför allt lite småfarligt!!!
Varje år står jag och svär lååååånga rador och de fula orden haglar (ja, jag vet-jättedumt men jag tror ni vet vad jag menar!) tills jag lyckats med mitt projekt. Med brända fingrar och röd av ilska och frustration jobbar jag enträget med att sätta ihop alla delar. Och trots att jag vet hur enerverande projektet är så ger jag mig på det varje år???? Jag tror det var Einstein som sa att enbart en dåre gör samma sak om och om igen och förväntar sig ett annorlunda resultat (ja, jag har antagligen skrivit citatet fel men ni vet vad jag menar...). MEN jag är gladeligen en sådan dåre för hur irriterad jag än blir så SKA det finnas ett pepparkakshus...och därmed PUNKT!

I några år har jag tänkt att göra ett sådant där fint hus med färgade rutor och tinnar och torn. Ett riktigt sagoslott- ni vet ett sånt som man ser i tidningarna och önskar att man hade tålamodet att sätta ihop.....fast innerst inne VET man att innan man fått ihop det har man troligtvis blivit inlagd på hispan....eller tja...JAG hade nog blivit det i alla fall. För ett sådant tålamod har jag INTE! Jag nöjer mig helt enkelt med ett icke så avancerat hus.

Jag önskar dock att jag vågade mig på att göra ett stort slott eller en herrgård men risken är ganska stor att det skulle ligga i tusen delar utanför balkongen, fyra våningar ner. Detta för att jag troligtvis skulle skicka ut sk*****en genom rutan halvägs igenom när jag inser att det inte funkar eller att delarna går sönder eller är felgjorda.
Men för er som vågar ge er på större pepparkaksprojekt, utan att få ett bryt, så har ni här ett antal roliga mallar!

Ett arkitektritat pepparkakshus:

Ett stjärnslott:

En pepparkaksby:

En pepparkaksborg:

Eiffeltornet:

En herrgård:

En punschpaviljong:

En pepparkakskvarn:

Var nu försiktiga med det smälta sockret!!!! Fingrarna ska ju trots allt hålla till att öppna alla fina julklappar!!!!!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Haha, jag har bara gjort ett hus, men känner igen mig SÅ väl i det du skriver. Ujuj, samma temperament här ;*)

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)