St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 8 oktober 2013

Lite radio, lite majonnäs och så förstås Macarons!!

Ja kära vänner, förra programmet av Receptfritt hade vi tema ägg. Annica tog hand om gulorna då hon vispade en busenkel majonnäs, som är lätt att variera på flera sätt. Och jag pratade om hur man gör macarons, den lilla trendkakan som varje kondis med självaktning har numera- som Annica säger! Vi jämförde dessutom macarons MED sockerlag och UTAN och Annica fick testa att spritsa kakan för första gången!


Följande text är skriven av Annica Triberg för Receptfritt:

Majonnäs 

”Nej, usch, det vågar jag inte. Den skär sig bara”. Så tänker många om majonnäs och köper färdig på burk eller tub med en massa tillsatser. När knepet egentligen bara är att se till att ägg och olja är rumsvarma och att du inte har bråttom. Till 5-6 personer som tillbehör.

Du behöver:

2 äggulor

1 msk vitvinsvinäger

salt, finmalen svartpeppar

2 ½ dl olja, gärna hälften raps- och hälften olivolja 


Knäck äggen och spara vitorna till något annat (till exempel macarons eller maräng). Lägg dem i en stadig liten skål.

Vispa dem med vinägern. Salta och peppra lätt.

Häll upp oljan i en kanna med pip eller i en smal flaska.

Vispa ner oljan droppvis eller i en mycket tunn stråle, ju långsammare du häller och ju flitigare du vispar desto slätare blir din majonnäs och du riskerar inte att den skär sig. 

Smaka av. Mer salt? mer peppar?

Servera såsen som dip till grönsaker i stavar, till kokt fisk eller skala ett gäng räkor och doppa i majo. 


Eller så tar du genvägen till två klassiska såser:

Aïoli: Finhacka eller riv två vitlöksklyftor och vänd ner i din majonnäs. Låt dra en stund och servera en klick till en mustig fiskgryta.

Bearnaise: Ska egentligen göras med smält, avsvalnat smör och finhackad mjukfräst schalottenlök. Plus klassiska kryddan dragon. Men testa att enbart röra ner en matsked torkad dragon (eller dubbla mängden färsk, hackad) i din majonnäs. Låt dra någon timme och du får en riktigt god bea, som i vilket fall slår de industritillverkade med hästlängder.

Och så mina vänner, här kommer receptet på macaronsen jag gjorde i programmet. Inte speciellt svåra att göra och de blir både fina OCH goda!! 





Och så mina vänner, här kommer receptet på macaronsen jag gjorde i programmet. Inte speciellt svåra att göra och de blir både fina OCH goda!! 

Macarons 

Att övning ger färdighet är lätt att konstatera när man ser Caroline Douréns perfekta, jämnstora små bakverk. Men vad gör det om de är lite ojämna, de smakar lika gott ändå! Detta är det enklaste sättet att lyckas med den lilla trendiga sötsaken. Vill man krångla till det ska man använda sockerlag. Smaken? Vi har blindtestat båda och båda vann! Mandelmjöl finns numera att köpa i alla större butiker. Mal annars mandel själv och sila så att du får ett fint mjöl. Bottnarna går att frysa, om du vill förbereda dina bakverk till en större fest, till exempel. Till cirka 50 bottnar, det vill säga 25 kakor.


Du behöver:

170 g florsocker (knappt 3 dl)

110 g fint mandelmjöl

3 äggvitor (90 g om du vill vara exakt)

2 msk strösocker

ev ett par droppar hushållsfärg



Förslag på fyllning:

Gula macarons: lemon curd (finns färdig)

Rosa macarons: hallonsylt

Naturella macarons: Nutella (färdig på burk) 



Blanda florsocker och mandelmjöl. Sikta ner det i en stor bunke.

Vispa äggvitorna fluffiga med elvisp. Tillsätt socker och vispa till ett fast skum. Det är viktigt att du har en torr och ren bunke.

Vänd ner mjölblandningen i äggvitorna och droppa ner ett par droppar ner hushållsfärg, om du vill. Rör till en jämn smet. Ett tips är att efter du rört så ska smeten "gå tillbaka" och bli jämn på ytan, då är smeten perfekt. Annars rör du lite till tills du får nämnd konsistens.

Fyll en spritspåse och spritsa ut rundlar, ungefär lika stora som en femkrona, på bakplåtspapper. Tänk på att de flyter ut, så lämna lite mellanrum. Du behöver två plåtar.

Låt vila i minst en halvtimme, så jämnar kakorna till sig och blir finare när de gräddas.

Värm under tiden ugnen till 125°. Grädda en plåt i taget längst ner i ugnen i cirka 20 minuter (använd inte varmluftsugn, då finns risken att dina kakor flyger runt! Nej då, de stannar på plåten men de blir tydligen inte speciellt fina säger de som försökt.).
 Kakorna ska pösa upp och få en liten ”krage” mot botten. De är klara när överdelen fortfarande är ganska blek, medan underdelen ska släppa från pappret. Prova! Hela kakan behöver inte släppa men du ser om kanten släpper, då är det dags att ta ut dem.

Ta ut plåten och låt svalna en halvtimme på plåten. Grädda nästa plåt på samma sätt.

Lägg ihop kakorna två och två efter att du spritsat fyllning emellan. Ta undan en macaron till dig själv. De andra går åt i ett nafs…

Vill du få lite extra tips och höra mer om macarons? Då kan du lyssna på senaste programmet av Receptfritt HÄR!
Har du frågor rörade macarons? Då får du mer än gärna ställa dem här nedan i kommentarsfältet så ska jag försöka besvara dem!







Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)