St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 29 oktober 2013

Övergödda skrattande spöken- finns de?




Ja kära vänner, det är inte alltid saker blir exakt lika bra som man tänkt sig. Som mina marängspöken. 

Jag hade föreställt mig toppiga perfekta små läckra marängspöken. Ni vet sådana där härliga saker som skulle pryda tårtan.
 Istället blev de ganska så feta, övergödda och korta konstiga saker.
Som skrattar åt mig.
Inte helt ok.
Så ja- övergödda, skrattande spöken finns med andra ord.
Suck.

 Men men, spöken kommer säkert i flera olika former eller vad tror ni?!
De fyller i alla fall sin funktion och är ju så klart lika goda!

Receptet ni får här nedan är egentligen detsamma som den härliga cheesecaken med halloncoulis ni kunde se här för några dagar sedan. Med undantaget att den också innehåller typ VÄRLDENS GODASTE LAKRITSSÅS!!! 
Och så spökmarängerna då. 
Och minus halloncoulisen och allt pynt.
Så.
Tror jag fick med allt?
Nu kör vi!

Citroncheesecake med lakritstopping

Botten:
125 g hasselnötter eller 200 g digestivekex
1/2 dl socker
1 1/2 msk vetemjöl
1 msk lakritspulver
75 g rumstempererat smör

Fyllning:
4 gelatinblad
2 ägg 
400 g färskost
2 dl cremé fraiche
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 stora citroner, river skal och saft

Lakritsglasyr:
3/4 dl grädde
3/4 dl vatten
3/4 dl socker
2 msk kakao
3 1/2 msk lakritspasta

Gör så här:
Botten: Värm ugnen till 175 grader. Hacka nötterna grovt (använder du Digestivekex så krossa dem). Blanda nötter (alt. digestivekex), socker, vetemjöl och lakrits i en bunke. Rör ner smöret. Kläm fast ett bakplåtspapper på en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Tryck ut smeten i formen och jämna till ytan.

Grädda i mitten av ugnen i ca 8-10 minuter. Låt botten svalna.

Fyllning: Lägg gelatinet i vatten i ca 5 minuter. Dela äggen i gulor och vitor. Blanda äggulor, färskost, créme fraiche, socker, vaniljsocker och citronskal till en slät smet.

Vispa äggvitorna till ett hårt skum och rör sedan ner dem i smeten. Värm saften av två citroner i en kastrull. Ta kastrullen från värmen, lägg i de väl urkramade gelatinbladen och låt dem smälta. Låt citrongelatinet svalna lite och häll det sedan i en tunn stråle ner i ostsmeten under omrörning.

Häll blandningen i formen och jämna till ytan. Täck över och ställ i kylen i minst 3 timmar.

Lakritsglasyr: Blanda ingredienserna till glasyren och koka ihop den under omrörning tills den tjocknar, ca 15 minuter. Vill du ha den rinnigare så låter du den koka i 10 minuter.

Låt svalna men inte stelna. Ta ur cheesecaken ur formen och stryk försiktigt ut lakritsglasyren. Ställ kallt fram till servering. Dekorera med något trevligt (eller otrevligt!) som marängspöken!

Och vill du göra dem så har du så klart receptet här:

Spökmaränger
2 äggvitor
5 droppar ättiksprit
1.5 dl strösocker
100 g mörk choklad, minst 70%

Vispa äggvitorna med ättikspriten och hälften av sockret. Tillsätt resten av sockret lite i taget och vispa till ett fast skum, 5-7 minuter.
Spritsa ut toppar på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen tills marängerna släpper från pappret, ca 45 minuter.
Smält chokladen över vattenbad.
Doppa botten av marängerna i chokladen. Ta en tandpetare och pricka dit ögon på toppen av marängen.







Visst skrattar de?! Men hellre glada spöken än sura sådana!!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)