St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 14 april 2011

Vad är Macarons? Historien bakom dem...

Första gången jag såg dessa underbara små bakverk var jag och familjen på ett konditori i Paris. Jag blev förälskad i dem första gången jag såg dem. Men konstigt nog smakade jag aldrig någon, jag nöjde mig glatt med att se på dem där de låg i vackra askar iklädda alla möjliga färger och med olika fyllningar. När min fascination för tårtor och annat gott började vaknade också lusten att lära sig baka dem. Många fransmän hävdar att det är en konst i sig att kunna baka Macarons. Jag kan hålla med dem. För gudarna ska veta att det inte är lätt alla gånger. Det är mycket som ska spela in för att de ska bli rätt och få den lilla "kragen" längst nere, för att de ska bli så där mjuka och goda som de är om de är gjorda rätt.

Faktum är att de första Macaronsen jag någonsin smakade är mina egna. Märkligt faktiskt med tanke på att vi varit i Paris många gånger nu och varje gång har jag pratat om att vi ska pröva dem men lika många gånger har vi missat att göra det. Men nu har jag lärt mig att behärska konsten att göra dem och det är jag (och många andra i min lilla testpanel) glada för. För de är fantastiskt goda och man kan liksom inte få nog av dem.

Jag satt och funderade på hur de kom till så jag beslöt mig för att söka lite på historien bakom dem. Så här står det i Wikipedia:

Makroner, (franskamacaron), är ett bakverk gjort på äggvitor, mald mandelflorsocker och socker. De är biskviformade (runda kupolformade med platt botten) kakor som är några centimeter i diameter, med ett relativt fast ytterhölje och beroende på variant ett knaprigt luftigt eller ett mjukt segt innandöme. Den marängliknade konsistensen kommer sig av de marängliknande ingredienserna. Luftigheten beror på äggvitan och det förekommer inget mjöl eller jäsmedel i makronerna. Kakorna är oftast ihoplagda två och två med en söt smaksatt smörkräm emellan. Smörkrämen, och även de själva marängerna, smaksätts med många olika smaker, beroende på affär, säsong, område och så vidare. En vanlig smak är choklad.



Historia [redigera]

Makroner från ett bageri i Paris
Makronerna har fått uppmärksamhet och internationell spridning tack vare ett antal pariskonditorier, ett ledande namn är det stora konditoriet Ladurée som som i slutet av 1900-talet tog hjälp av konditorn Pierre Hermé och experimenterade fram makroner med nya färger och smaker.[källa behövs]
Ladurée har sålt makroner sedan 1930-talet och de hävdar på sin hemsida att de var först med att lägga ihop mandelbiskvierna till makroner, något som dock är ostyrkt.
I Frankrike kallas de dubbla fyllda makronerna för 'macaron' vilket är samma namn som de enkla traditionella mandelbiskvierna som de har sitt ursprung från. De traditionella 'macaron' har en lång historia i Frankrike, och är lokala specialiteter i flera områden. Även detta namn på de traditionella kakorna har under 1800-talet spridit sig mellan länderna i Europa. I Tyskland finns t.ex. 'makrone'[1] och i engelsktalande länder finns 'macaroon'[2], de är mer solida och gjorda antingen av kokos eller mandelmassa.

Källa: Wikipedia

Vill du läsa mer om Ladureé? Då kan du klicka här så kommer du direkt till deras sida!

Själv är jag stolt ägarinna till en sådan här härlig nyckelring som faktiskt är inköpt på Ladureés butik i Paris. Givetvis prydd med mina favoriter Macaroons :)



Snygg va?!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)