St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 18 april 2011

Får du äggula över när du gjort Macarons? Då kan du använda dem till detta...







När man gör Macarons så är det ju äggvitan man använder. Det är ju dock lite synd att slänga ut gulan så här kommer några recept du kan använda dem till istället!

Äggsmörkräm
100 g smör
1 äggula
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker


Rör ihop alla ingredienser till en slät smet. Smaksätt gärna med någon god essens och färga den i valfri färg.


Citronpaj med lime
Pajskal:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör el margarin
1 äggula


Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 dl vispgrädde 
1 lime
1 citron


Garnering:
1 lime
florsocker


Gör så här:
Gör pajskalet. Låt smöret bli rumsvarmt. Rör ihop smör, socker och mjöl till en gryning massa, gärna med elvisp. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. 
Tryck ut degen i en pajform ca 24 cm i diameter. Ställ in i kylen ca 30 minuter eller i frysen ca 10 minuter.


Gör fyllningen:
Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner vetemjöl, vaniljsocker och grädden (som ej behöver vispas). Riv skalet på lime och citron och pressa ur saften. Tillsätt saft och skal till smeten och rör till en jämn smet. Häll smeten i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 30 minuter.
Låt pajen svalna. Sikta över florsocker och skiva lime och garnera med.
Servera gärna med vispad grädde till.
Pajen kan förvaras färdigräddad i kylskåp två dagar innan servering.


Receptet hämtat från: www.recepten.se


Vaniljkräm
(4 portioner)
5 dl mjölk
1 st vaniljstång
1.5 dl strösocker
7 st äggulor
1.5 dl maizena
50 g mjukt smör


Gör så här:
Dela vaniljstången på längden med en vass kniv och skrapa ur fröna. Lägg både skal och frön i en kastrull tillsammans med mjölken. Koka upp.

 Vispa strösocker, äggulor och maizena luftigt med elvisp. Slå över den heta mjölken under vispning.
 Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp försiktigt under vispning. Så fort blandningen börjar tjockna, häll snabbt över i en kall skål.
Tillsätt smöret, låt smälta och kyl krämen i isbad eller kyl. Rör då och då i såsen så att det inte bildas skinn.





Recept hämtat från www.recept.nu

Aioli med lime och mynta
1 vitlöksklyfta
1 äggula
1 tsk senap
1 tsk vitvinsvinäger
1-2 dl olja
salt
1 lime
1 kruka mynta

Gör så här:
Tänk på att oljan måste vara rumsvarm innan du börjar.
Lägg gulan i en mixerskål. Tillsätt senap och vitvinsvinäger. Skala vitlöken och lägg i den.
Mixa och häll i oljan, ca 1 msk i taget. Smaka! Ta mer olja om du vill ha lenare smak och mindre om du vill ha starkare. Vill du ha tunnare konsistens kan du tillsätta lite vatten.
Rim limeskaftet grovt. Pressa ur saften. Tillsätt limeskalet och saften, samt myntabladen. Mixa till en slät smet.
Smaka av med lite salt. Dekorera med myntablad.

Recept hämtat från: www.recept.nu



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)