St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

fredag 29 november 2013

Saffranstokig som få; Fisk- och skaldjursgryta med saffran!




Ja kära vänner, då har vi gjort lite radio igen! I fredagens avsnitt av Receptfritt i radio P4 Kalmar så var det tema SAFFRAN och då passade jag på att göra den härliga saffranskladdkakan jag tidigare lagt ut HÄR samt saffranskola, receptet hittar du HÄR.
Annica Triberg lagade underbar Fisk- och skaldjursgryta med saffran. Ljuvligt gott så klart!
Har du missat programmet och vill höra det i efterhand så hittar du det HÄR!

Välj dina favoritfiskar till denna saffransdoftande gryta. Gästerna kan med fördel vara med och laga. I stället för att vända ner fisken i grytan kan du skära fisken i mindre bitar och lägga den rå i varma tallrikar och sedan slå den heta såsen över fisken vid serveringen, det räcker för att fisken ska bli klar. Välj ett torrt vin som inte är fatlagrat, det kan ge en besk bismak. Annars behöver det inte vara något tjusigt vin. Denna gryta räcker till cirka 10 personer, men receptet går förstås att halvera.

Fisk- och skaldjursgryta med saffran

Du behöver:

700 g lax

700 g torsk

700 g kolja, kummel, pigghaj eller kattfisk

en rejäl klick smör

3 vitlöksklyftor, finhackade

1 stor purjolök, fint strimlad

2 stora morötter, i tunna slantar

½-1 pkt saffran (1/2-1 g)

2 dl god fisk- eller skaldjursfond

2 dl grädde

3 dl vitt vin

peppar, ev salt

Till musslorna:

½ kg musslor med skal

1 schalottenlök, fint hackad

1 dl vitt vin

2 msk hackad persilja

Till servering:

200 g skalade räkor, gärna rökta (ca 500 g oskalade)

gott vitt bröd

Skär fisken i fina kuber. Lägg dem åt sidan.

Hetta upp smöret i en stor tjockbottnad gryta. Fräs vitlök och purjo (ta undan lite purjo till serveringen). Tillsätt morötter, saffran, fond, grädde och vin. Låt allt puttra tills morötterna är mjuka.

Skölj och skrubba musslorna. Släng de som inte är slutna.

Lägg dem i en kastrull med schalottenlök, vin och persilja. Lägg på ett lock och koka upp. Skaka grytan ett par gånger. Koka tills musslorna har öppnat sig, det tar bara ett par minuter. Dra av från värmen.

Vänd försiktigt ner fisken i grytan och låt den bli varm igen. Efter någon minut är fisken klar. Toppa med räkor och musslor (släng de som inte har öppnat sig). Servera med ett gott bröd.

Text och recept: Annica Triberg



Smaklig spis!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)