St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 7 november 2013

Tårtan med de två hemligheterna!! Perfekt att göras utav barn!




Ja kära vänner, idag har jag tillverkat en alldeles speciell tårta. Det är en Fars Dags-tårta men den rymmer spännande nog två hemligheter.



Till morgondagens avsnitt av RECEPTFRITT så fick jag i uppgift att göra en tårta som barn kan göra, den ska alltså inte vara för komplicerad utan ganska så enkel att kombinera ihop.
Meningen är att barnet ska kunna (kanske med lite hjälp av en vuxen) göra tårtbotten själv men slippa allt meck med mousser, och istället använda färdig sådan.
Jaja, jag vet att man ska använda riktiga råvaror och så vidare men DENNA GÅNGEN gör vi det lätt för oss.

Tårtan ska dessutom rymma två hemligheter; den ena i fyllningen och den andra i mitten av tårtan.
Konceptet för ena hemligheten är som i nedanstående bild:
Bilden har jag hittat här.
Det är alltså en liten hemlighet som tittar ut när man skär upp tårtan! Det ni! Det gör ju faktiskt tårtan ÄNNU härligare eller vad säger ni?!
Jag använder mig i detta fallet av gelehjärtan men man kan så klart använda sitt eget favoritgodis!

Den andra hemligheten är att i första lagret på tårtan så gömmer sig dessa godsaker;

Så då kör vi igång med själva recepten:

Tårtbotten görs efter receptet LIKA DELAR:



Tårtbotten Lika delar


Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg

Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg

Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg

Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg

Med lika delar menas precis som det låter. Man mäter upp lika delar av ägg, socker och mjöl och använder sig inte av några dl, msk eller tsk. Man utgår alltså ifrån äggen. 
(Vill man ha en hög tårta kan man ta fler ägg!)

Knäck äggen i ett glas. Tag fram två lika stora glas och häll i socker i det ena, till samma nivå som äggen är.
Gör likadant med mjölet i det tredje glaset. 
Om man vill kan man byta ut en 1/3 av mjölet mot potatismjöl, potatismjöl gör att tårtbotten blir mer luftig.
Vill du ha chokladbotten byter du istället ut 1/3 mot kakao.

Sedan blandar man i bakpulver i mjölet, då behövs så här mycket


2-3 ägg behöver 1 tsk bakpulver
4-5 ägg behöver 1,5 tsk bakpulver
6 ägg behöver 2 tsk bakpulver


Nu är det dags att blanda allt!
Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
Blanda sedan ägg och socker i en bunke och vispa med elvisp tills det blir mycket pösigt. Det ska bli vitt och fluffigt liksom och det tar ett tag, kanske 5-10 minuter.
Blanda sedan ner mjölblandningen, då ska det ej vispas utan vändas ner försiktigt tills allt blandas.

Häll smeten i en smord och bröad form och grädda på nedersta steget i ugn.
Här kommer tider beroende på hur många ägg du har.


2 ägg- grädda ca 20 minuter
3-4 ägg- grädda ca 25-30 minuter
5-6 ägg- grädda ca 35-40

Tiderna kan variera beroende på vilken ugn man har.
Öppna dock inte ugnsluckan de första 20 minuterna, då kan botten sjunka ihop!
Känn i mitten på formen med en sticka, stickan ska vara torr.
Tag ut och låt svalna i formen.

Det går att frysa tårtbotten vilket är bra. Då kan man med andra ord göra botten i förtid vilket är bra och underlättar proceduren om man får oväntade gäster!

Nu till tårtan!!
Tårtan jag gjorde idag var en väldigt snabb variant då den gjordes för Sveriges Radio P4 Kalmars program Receptfritt som sänds imorgon kl. 11.00.
Den kan så klart göras betydligt finare men jag är ändå nöjd med tanke på att jag hade kort tid på mig.
Meningen är som sagt att barn ska kunna göra denna tårtan på egen hand och använda sin fantasi på alla sätt som går!
Tårtan är således bara ett litet exempel på vad man kan göra för roligt just till Fars dag.




MUMSig Fars Dags-tårta med härliga hemligheter! 

Du behöver: 

-En tårtbotten. Använd receptet ovan eller en köpt variant. 

-1 paket färdig hallonmousse som blandas med mjölk (finns bland bakartiklarna, finns i flera olika smaker så ta den du bäst tycker om) 

-1 paket Mums-mums 

-Ca 20 st gelehjärtan el annat godis 

-3 dl grädde 

-Färdiga marsipanrosor eller ett paket marsipan att göra rosor av 

-Strössel 

Gör så här:
Dela tårtbotten i tre delar. 

Stansa eller skär ut ett hål (ca 5cm) i den understa lagrets botten samt i mittendelen av tårtbotten. 

I det första lagret placerar du ut mums-mumsen runt hålet med lite avstånd. Mellan dem lägger du en del av hallonmoussen så att mums-mumsen och moussen bildar ett jämt lager. 
Lägg på nästa del ovanpå. 
Lägg i gelehjärtan i håligheten som bildats i tårtbotten. Fyll lagret med hallonmousse. 
Lägg på översta delen av tårtbotten ovanpå moussen, 
Bred grädde över och runt tårtan med hjälp av en spatel. 
Gör rosor eller andra figurer av marsipanen. 
Dekorera tårtan med marsipanrosorna, figurerna och/eller valfritt strössel. 

Här följer några tips för att göra tårtan ÄNNU roligare: 

Tips 1: Du kan färga grädden med lite karamellfärg om du vill ha en annan färg på tårtan! 

Tips 2: Du kan dekorera med precis vad du vill som tex godis, nötter, frukt, bär osv 

Tips 3: Välj pappas favoritgodis och lägg i tårtan, då får han ju en riktigt trevlig överraskning! 

Tips 4: I lagrena mellan tårtbotten kan du fylla med precis det pappa tycker om. Tex Nutella, sylt, lemoncurd, glass, grädde, kolasås, chokladsås, maränger osv. Det är bara fantasin som sätter gränser! 

Tyvärr kan jag inte visa er någon bild på tårtan när den är uppskuren då tårtan fick åka iväg och hamna i magarna på de som sitter i radiostudion! 
Men har jag lite tur så lyckades de ta en bild på den när de skurit upp den. Jag avvaktar och hoppas på det bästa!

Hoppas ni tycker om detta lilla tips och att det kan inspirera till en och annan tårta till Fars dag!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com -

3 kommentarer:

  1. Åh vilken bra idé på tårta detta var! Detta ska absolut testas nu på juldagen när min minste fyller 2 år! Tack!! :)

    SvaraRadera
  2. Superbra recept på tårtbotten! Den blev jättehög å fin!

    SvaraRadera
  3. Sonen vill ha denna på sitt barnkalas i morgon. Kan man göra den dagen innan?! Känns som nonstopen i mitten kladdar ihop o mumsmumsen blir konstiga?

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)