St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 24 november 2013

Snögubbar, granar och en väldans massa tips!!



Ja kära vänner, här kommer ytterligare en enkel men väldigt söt jultårta som de flesta kan göra. Jag har nedan gjort ett par enkla steg i bildform så att du lätt kan följa tillvägagångssättet om du vill göra tårtan. Vill du köpa det som används till tårtan så finner du länkarna till samtliga produkter längst nere i detta inlägg.

Dekorationerna för denna tårtan, dvs att göra dem samt att dekorera tårtan tog dryga timmen. Då klädde jag den också!
Hur man klär den finner du också i detta inlägg.

Tårtan har jag gjort som ett litet projekt i ett samarbete med fantastiska:


Det är hos dem du finner allt som tårtan är gjort med!! Både marsipan, utstickare, klubbpinnar, ätbara pärlor samt sidenband!
Hos dem hittar du MASSOR av roligt material för både bakning, scrapbooking, målning och dekoration, textil- och läderslöjd samt mycket mycket mer! Gå in och se dig omkring och jag lovar du kommer hitta mängder av saker att klicka hem!! 
Och du kommer definitivt bli pysselsugen av deras fina inspirationssida där du finner mängder med tips på vad för roliga saker du kan skapa själv.

För att göra tårtan har jag använt mig av Slöjddetaljers goda marsipan som finns i massor utav färger. I detta fallet är det färgerna vit, röd och grön som använts.
Jag har även använt mig av deras utstickare för att göra både granarna, snögubbarna och snöflingorna.
I nedre kanten av tårtan har jag fäst ett sidenband som lätt går att ta av när tårtan ska skäras upp. 
Granarna och snögubbarna är fästa på tårtan med hjälp av klubbpinnar och de står superstadigt!

Stansarna jag använt kommer i fyrpack och är samtliga fyra som du ser på bilden.
Nedan kan du se hur enkelt det är att göra en fin dekoration med hjälp av dem. De är oerhört enkla att använda och det finna många användningsområden för dem. Varför inte använda dem till pepparkaksbaket? Eller kanske när du gör vanliga kakor?

Kavla ut en bit marsipan. Lägg stansen på och tryck till. Tryck även till själva "piggen" så att mönstret bildas på snögubben.

Då ser den ut så här.

Vänd båda delarna så att mönstret ligger nedåt. Lägg på klubbpinnen i mitten av snögubben.

Då ser det ut så här. Till vänster framifrån och den till höger är som den ser ut bakifrån.
Vill du se hur man gör granarna så kan du se det HÄR.

Om du vill kan du pynta snögubbarna. Jag har gjort små halsdukar till dem samt näsa och ögon.

Nu ska du täcka tårta. Börja med att kavla ut marsipanen på en silikonmatta. Kavla ut marsipanlocket så att det är så pass stort att det även kommer täcka kanterna på tårtan.
Ett tips är att ha en plast- eller marmorkavel. Mycket enklare och bättre än träkavel som allt fastnar på.

Ta tag i mattan och vänd den så att marsipanen kommer ner mot tårtan. Se till att locket ligger centrerat över tårtan innan du lägger ner locket mot själva tårtan.
Ta sedan försiktigt bort mattan från marsipanen.

Då ser det ut på detta sätt.

Använd en sk smoother för att släta till marsipanen mot tårtan. På bilden nedan ser du hur man arbetar för att få locket slätt.

Dra försiktigt i kanten på marsipanen och dra den utåt. Jobba samtidigt med smoothern uppifrån och ner så att locket blir slätt mot underlaget. Det krävs lite övning för att få locket helt slätt men med lite tålamod och försiktighet kommer man långt! Får du ett veck så går det alltid att dölja med tex en dekoration eller ett kantband.

Nu ser det ut så här. Nästa steg är att skära bort den överflödiga marsipanen.

Använd en plastkniv eller en pizzaskärare och håll den snett mot nedre kanten på tårtan. Jag har alltid tårtan på en snurrbricka som jag sedan snurrar och håller därmed kniven still så att det blir jämt och fint.

Tag bort den överflödiga marsipanen. Den kan du alltid använda till lite fina och goda marsipanfigurer!
Nu kan du köra igång med att dekorera tårtan.

Som du ser har jag använt mig av granar och snögubbar för att dekorera tårtan. De är båda väldigt enkla att göra.
Av den vita marsipanen har jag rullat några bollar som får vara snöbollar på tårtan.
Längst nere längst kanten på tårtan har jag fäst ett sidenband.
Jag har också använt en stämpel och stämplat dit texten god jul. Fina kakstämplar går att hitta på tex Åhlens.
Tårtan är inte svår att göra och tar heller inte speciellt lång tid vare sig du är nybörjare eller har hållit på ett tag.
Granarna och snögubbarna kan så klart ätas och de blir till en rolig lite klubba när du tar av dem av tårtan. Detta då de som sagt är fästa på en klubbpinne. Vill du göra dem ytterligare lite smarrigare så kan du doppa dem i choklad! Hatten på snögubben kan tex vara i mörk choklad och toppen på granarna kan vara vit, så ser de snöklädda ut!

Jag har inte gjort varenda litet steg hur man gör tårtan här då jag anser det överflödigt att visa hur man dekorerar den. Bilderna och manualen funkar som ett tips och kanske det kan hjälpa någon. Använd din egen fantasi, lägg till eller dra ifrån eller kopiera rakt av- allt funkar!

















Vill du ha sakerna jag använt?
Marsipanen hittar du HÄR.
Granutstickaren och snögubbeutstickaren hittar du HÄR.
Snöflingeutstickaren hittar du HÄR.
Klubbpinnarna hittar du HÄR.

Vill du ha chansen att vinna några av utstickarna så ska du helt enkelt hålla koll här på bloggen då det kommer en tävling inom kort i samarbete med:



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping


2 kommentarer:

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)