St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 9 november 2013

Kan man göra en riktig tårta som inte är en riktig tårta?





Svaret är JA kära vänner. Man KAN faktiskt göra en riktig tårta som inte är en riktig tårta. Typ.
Man kan göra en Enchiladatårta! Det är ju som en tårta fast inte gjord på det vi bakar med.
Men det är en tårta. Och en väldigt god sådan!!
Och varför inte ge far en tårta på tårta på Fars Dag?
En sådan tårta som jag visar här och sedan en vanlig hederlig gräddtårta?!
För nog skulle han uppskatta det.

Enchiladatårtan gjorde Annica i gårdagens program av Receptfritt i P4. Jag stod som vanligt för den bakade varianten och temat var så klart Fars Dag.
Receptet på min tårta har ni ju redan fått. Har ni missat det så hittar ni det här.
Nedan följer receptet på Annicas galet goda variant.


Nedanstående text och recept skrivet av Annica Triberg.

Klart pappa (eller någon annan viktig man i ditt liv) ska få tårta till middag också! Rätten är lika enkel som god. Välj gärna lite mindre tortillabröd, så blir ”tårtan” hög och fin. Servera den aningen med en fräsch grönsallad, eller gör tomatsalsan nedan. Om några i familjen inte gillar bönor, mixa dem till puré innan du blandar ner dem i köttfärsen! De förhöjer nämligen smaken ordentligt.

Enchiladatårta 

Till 4-6 personer, beroende på hur hungriga ni är.

Du behöver:

1 gul lök, finhackad

2 vitlöksklyftor, finhackade

500 g nötfärs

2 tsk malen spiskummin

2 tsk chilipulver

3 msk tomatpuré

1 tetra svarta bönor (ca 400 g)

1 dl vatten

olja att steka i

salt, peppar

Till tomatsås:

1 burk (4-500 g) krossade tomater av god kvalitet

1 tsk sambal oelek

1 vitlöksklyfta, finhackad

ev 1 msk konc nötfond

salt, peppar

Till tårtan:

8 tortillabröd, gärna majstortilla

ca 2 dl riven ost, gärna cheddar

Till tomatsalsa:

4 tomater

1 rödlök, finhackad

1 liten burk majskorn, avrunna

½ lime, pressad saft

½ msk olivolja

1 kruka färsk koriander

ev salt och peppar

Värm ugnen till 225°.

Fräs lök och vitlök i olja. Tillsätt köttfärsen och fräs vidare. Tillsätt kryddor och tomatpuré.

Mixa hälften av bönorna och spara resten. Rör ner bönmoset i köttfärsen. Tillsätt vatten och låt det puttra in. Smaka av med salt och svartpeppar. Vill du ha mer drag i kryddningen, tillsätt mer spiskummin och chilipulver. Ställ åt sidan.

Koka upp de krossade tomaterna. Tillsätt sambal oelek och vitlök. Låt puttra i cirka 10 minuter. Smaka av med koncentrerad fond, salt och peppar.

Lägg ett tortillabröd på ett ugnsfast fat. Bred ut nötfärs och skeda över lite tomatsås. Strö på lite ost. Täck med nästa tortilla och upprepa. Sista tortillan ska bara ha tomatsås och resten av osten.

Ställ in ”tårtan” i ugnen tills den får fin färg, cirka 10 minuter.

Gör under tiden salsan. Dela tomaterna och kärna ur dem. Släng inkråmet. Tärna tomatköttet fint. Blanda med löken och hälften av majsen. Smaksätt med pressad lime. Vänd ner lite olivolja och klipp ner så mycket koriander som du vill ha, beroende på hur du gillar den smaken.

Ta ut ”tårtan” och dekorera med resterande majs och bönor. Skär fina tårtbitar och servera med salsan eller enbart med en grönsallad. 

Har ni missat programmet och vill lyssna på det i efterhand så hittar ni det här.
Smaklig spis!!!

Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com -