St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 17 mars 2014

Topsy Turvy-tårtor och hur man gör dem!






Ja kära vänner, det finns verkligen många olika sorters tårtor och en mängd olika former på dem. En av dem kallas Topsy Turvy tårta och den kännetecknas av de lite snedskurna och lutande våningarna. Jag hade i början svårt att lista ut hur de var byggda då det såg ut som att en del av dem skulle välta. Men det handlar lite om att lura ögat då tårtorna egentligen står stabilt men är tillskurna så att de ser ut som att de ska tippa.
Tårtan du ser längst upp här är mitt första försök på just detta tema och den är gjord för några år sedan. Inte på långa vägar den vackraste men den var rolig att göra och det är alltid kul att testa på något nytt. Tyvärr har jag inte gett mig på det igen då annat tagit mycket av min tid men jag ska nog ge mig på den igen tids nog!
Men för den som är intresserad så följer här lite rolig fakta om dessa tårtor:


Detta står att läsa hos Wicked Goodies:

"The topsy turvy cake method borrows from the ancient sculpting technique,contrapposto, which in Italian literally means counter pose. That is how a sculpted human form like Michelangelo’s 14-foot statue of David, can stand without keeling over. The key to contrapposto is counterbalance. Note how the structures above both use wedge shapes. As long as each wedge of the body/cake counters its neighboring wedges, the weight distribution remains stable and the statue/cake won’t topple over."

Fri översättning: Topsy Turvy metoden är lånad från den forntida skulpteringstekniken Contrapposto, vilket på italienska betyder motvikt. Det är så en skulpterad mänsklig form som Michelangelos staty "David", kan stå utan att tippa över. Nyckeln till contrapposto är att balansera. Notera hur strukturerna ovan (på bilden) båda använder något som stagar upp. Så länge det finns något som stagar upp och balanserar, så fördelas vikten jämt och stabilt och tårtan riskerar inte att tippa över.

Med andra ord; viktmässigt måste den vara i balans. Den får inte vara tyngre på ena sida.

Så här står det i Wikipedia om just Contrapposto:
Kontrapost (it. contrapposto "motställning") är en term, främst inom konsten, som används för att beskriva en människokropps ställning, där överkroppen är vriden på samma axel som benen men på ett annat plan och där båda fötterna stödjer på samma plan. Kroppstyngden är lagd på ena benet, det så kallade stödbenet, medan det andra, så kallade svängbenet håller balansen och utgör bara ett lätt stöd mot planet som personen står på. Kontrapost användes frekvent inom antikens skulptur och blev ånyo vanligt i och med renässansen.

Vill du läsa mer om hur tårtorna görs så kan du hitta det HÄR samt HÄR.


I Usa finns speciella bakformar för just dessa tårtor. Har inte sett dem i Sverige än men vem vet vad som kommer in i butikerna?
Är du intresserad av att ta en närmre titt på dessa formar så kan du hitta dem HÄR.



Vill du lära dig mer om hur man bygger våningstårtor och vad man behöver till dem? Då kan du ta dig en titt HÄR.

Lite mer inspiration av just dessa läckra tårtor:




Samtliga tårtor på bilderna ovan kommer från underbara 


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)