St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 1 mars 2014

Steg-för-steg på Bamse!!

Så kära vänner, då var det dags för ännu en välbekant figur. Bamse!!
Första gången jag ger mig på honom och jag passade som vanligt på att dokumentera hur jag gått tillväga.

Så håll till godo:

Detta använde jag:
-palett
-ball tool
-plastkniv
-verktyg med rund samt spetsig ände
-scallop
-skalpell
-kavel

Färger:
-svart
-röd
-blå
-gul
-brun
-vit



Börja med att rulla en boll av sugarpaste/marsipan, detta ska vara Bamses huvud. Lägg bollen i en rundad skål så att huvudet inte blir platt baktill.

Forma till en nos med hjälp av tumme och pekfinger. Nosen ska vara lite nedanför mitten på huvudet. Det ser konstigt ut från början men jag lovar- det tar sig.

När du format nosen så använder du scallopverktyget (eller liknande) för att göra en mun. Använd den mindre delen av verktyget.

Scallopverktyg

Verktyg som jag tyvärr inte vet vad det heter. Man använder det dock till diverse områden, bla till att trycka ner samt platta ner.

Använd det gröna verktyget eller liknande för att forma munnen. Skär ett litet streck i mitten på överläppen men hjälp av plastkniven. Forma ögon, näsa och ögonbryn med lite svart sp/marsipan.

Ta en tandpetare och doppa i lite vit färg. Dutta dit en prick i vardera öga samt på nosen för att ge ansiktet lite mer liv.

Rulla två små bollar. Dessa ska vara öronen.

Använd ball toolen och tryck till för att forma öronen.

Använd skalpellen och skär ut små bitar så det ser ut som att det är lite lös päls på öronen.

Jag har stuckit in små bitar spagetti som gör öronen lättare att fästa. Nu får öronen ligga och torka till lite.

Fäst försiktigt öronen på Bamses huvud.

Nu ska de små hårstråna på Bamses huvud göras. Rulla små bitar som är spetsiga i ena änden och lite grövre i den andra.

Fäst tre stycken i varandra. Använd lämpligt verktyg för att fästa ihop stråna i ändarna.

Pensla lite vatten i änden som ska fästas mot Bamses kinder. Använd lämpligt verktyg för att fästa stråna mot huvudet.

Nu är det dags för Bamses mössa. Forma den som på bilden ovan till vänster. Skär ut så att det blir som små flikar längst upp på mössan, se bild ovan till höger.

Skär små ränder så att det ser ut som att mössan är formad.

Fäst den och forma till den på Bamses huvud.

Gör ytterligare några hårstrån som ska fästas uppe vid Bamses mössa.

Rulla en liten boll av röd sugarpaste, platta ut den och fäst den försiktigt i Bamses mun. Han är ju väldigt sugen på dunderhonung så tungan sticker ut lite!

Rulla två små bollar, platta till dem lite och skär försiktigt två streck på toppen av varje boll. Dessa kommer utgöra Bamses fötter.

Rulla en oval bit av den bruna sugarpasten/marsipanen.
Detta kommer vara Bamses kropp. Jag använder en klubbpinne som jag sticker genom denna delen, detta för att figuren ska vara mer stabil när den monteras ihop.

Rulla två avlånga bitar av den bruna spn/marsipanen. Dessa kommer vara Bamses armar.

Använd ball toolen och tryck till i änden på varje bit så att det formas en hand.

Skär ut små fingrar.

Kavla ut en bit blå sp/marsipan. Den ska räcka kring delen som ska vara Bamses överkropp.

Fäst den runt den ovala delen. Den fäster bra av sig självt men vill du hjälpa till så kan du pensla lite vatten på baksidan av den blåa delen. Skär ut små band som du fäster som på bilden ovan till höger. Dessa ska alltså vara Bamses hängslen.

Fäst armarna längst med överkroppen på figuren. Pensla lite vatten på de ytor som ska fästas mot varandra och tryck försiktigt tills du känner att de fäster.

Rulla ut en lite grövre bit blå sp/marispan. Denna delen ska utgöra Bamses ben.

Använd ball toolen för att runda till delen i ena änden.

Ställ delen upp och använd lämpligt verktyg för att trycka nedersta kanten lite utåt. Detta ska bli som ett byxben.

Fäst den raka delen av benet mot Bamses överkropp. Se bild ovan till vänster. Fäst de små rundlarna som ska vara fötterna (eh...tassarna). Pensla lite vatten på sidan som ska fästas mot byxan. Använd skalpellen och gör små streck längst ner på byxbenen samt på armarna så ger det lite mer liv åt figuren.

Rulla små bollar av gul sp/marsipan och tryck dit knappar på hängslena. Fäst Bamses huvud mot hans kropp.
Nu är din figur färdig!

Jag rullade små bollar av röd och vit sugarpaste och gjorde små burkar för Bamses Dunderhonung.
För att skriva texten på burkarna har jag använt livsmedelspennor från Slöjddetaljer.
Helt makalöst enkla att skriva med och det blev inget kladd och de gav dessutom en stark färg! Bästa pennorna jag använt hittills!!
Pennorna kan du hitta HÄR.






Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

2 kommentarer:

  1. Tusen tack Caroline för allt du lär ut på din sida. Du lägger verkligen ner tid och energi för att hjälpa oss alla. Tycker att du är väldigt duktig och kreativ. Än en gång stort tack. MVH May

    SvaraRadera
  2. Jag älskar din sida! Tack för hjälpen och vad otroligt duktig du är :)

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)