St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 10 maj 2014

Steg-för-steg på Jake Piraten! Jake the Pirat, tutorial!









Dessa verktyg kan du behöva:
Kniv
Balltool
Skalpell
Pincett (för att fästa små bitar)
Pensel
Bonetool
Klubbpinne

Du behöver även:
Hudfärgad sugarpaste (tex Wiltons färg Ivory)
Blå sp
Mindre bit av svart, vit, röd, gul, brun sp

Rulla en stor boll och två mindre. Dessa ska vara huvudet och öronen.

Använd lämpligt verktyg och tryck försiktigt neråt så att den övre delen av bollen trycks lite nedåt och blir lägre än den nedre delen.

Gör en liten skåra på kanterna av huvudet. Se bilden ovan.

Då får du denna formen.

Lägg huvudet i en skål som är rundad i botten (detta för att huvudet ej skall bli platt baktill). Använd lämpligt verktyg och gör två ögonhålor. Jag har använt mig av en mindre balltool.

Rulla en liten boll och fäst som näsa. Använd lämpligt verktyg till att göra en mun. Jag har använt mig av ett scallop-verktyg.

Så, nu har du fått fram de första ansiktsdragen.

Använd en livsmedelspenna (eller en tunn pensel med svart pastafärg utspädd med någon droppe alkohol) och måla insidan av ögonhålorna.

Rulla mindre bollar av vit sp och tryck försiktigt in dem i ögonhålorna. Släta ut dem så att de täcker hålorna.

Rulla två bollar av svart sp och tryck dit dem på det vita. Tryck ut dem med lämpligt verktyg.

Doppa en tandpetare i vit färg och tryck sedan en liten vit prick i det svarta. Detta ger lite extra liv till ögonen på figuren.

Rulla mindre bitar av svart sp, forma dem så att de är lite böjda. Se bild ovan. Fäst dem sedan ovanför ögonen i den form du vill ha. Genom ögonrynens placering så bestämmer du också uttrycket på figuren. Du kan göra honom glad, arg, förvånad ledsen osv.

Nu är det dags för håret. Rulla ut små bitar av sp som du gör tjockare i ena änden och smalare i andra. Fäst dem en och en så att det bildas "spikes". Gör också en större bit som du fäster kring resten av huvudet så att figuren även har hår baktill.

Ta de mindre bollarna och gör en fördjupning i dem. Nyp till dem i ena änden så att de går att fästa mot huvudet.

Innan du fäster öronen så gör du hål där de ska sitta. Tänk på att hålet inte får vara för litet. Pensla med lite vatten i hålet eller använd lite kristyr för att fästa dem.
Rulla ut en lite bit röd sp och skär ut ett smalare band av dem. Pensla lite vatten på baksidan av bandet och fäst det sedan lite över öronen. Tänk på att bandet ska räcka hela vägen runt huvudet så mät ut innan du fäster det.

Gör små polisonger av svart sp. Fäst med hjälp av lite vatten som du penslar på baksidan av dem.

Nu ska du göra överkroppen till figuren. Rulla en bit hudfärgad sp till formen på bilden ovan. Fäst en klubbpinne genom kroppen för att staga upp den. På klubbpinnen ska även huvudet fästas så det är bra om det sticker upp en liten bit ur kroppen.


Rulla två längder av den hudfärgade spn. Dessa ska vara armarna.

Använd lämpligt verktyg för att forma händerna. 

Forma armarna som ett S. Se bilden ovan. Skär av den övre delen av armen lite snett så att du får en plan yta att fästa mot själva kroppen. 

Stansa ut en rundel av vit sp.

Skär ett litet snitt ut från den inre cirkeln. Se bild ovan.

Skär två snitt på den yttre cirkeln, se bild ovan.

Trä över den vita delen ovan på delen som ska vara överkroppen. Fäst in sp där snitten är gjorda så att "tröjan" ligger jämnt runt kroppen.

Skär ut mindre bitar av vit sp och gör några snitt i ena kanten av dem. Se bild ovan. Dessa bitar ska vara ärmar och alltså fästas på armarna.

Linda bitarna runt armarna så att det ser ut som ovan.

Skär ut en bit blå sp i formen du ser på bilden ovan. Rulla ut eller skär ut en längre bit gul sp som ska fästas runt kanten på den blåa biten.

Pensla lite vatten på överkroppen och fäst sedan jackan. Gör en lite vikning där kragen ska vara.

Fäst armarna med hjälp av lite kristyr eller vatten. Tryck dit dem ordentligt så att de sitter kvar.
Rulla också små gula bollar som blir knapparna på kavajen. Fäst med lite kristyr eller vatten.

Forma en lite större bit blå sp i formen på bilden ovan. Denna del ska bilda figurens byxor och därmed underkroppen. På bilden nedan kan du se hur den ska se ut från sidan.


Skär ett snitt i mitten på den nedre delen så att byxben bildas.

Rulla ut två avlånga bitar av brun sp. 

Platta ur den ena delen av skon.

Vik delen uppåt så att det bildas som en stövel.

Skär ut två avlånga breda bitar av sp. Dessa ska vara stövelskaften.

Fäst stövlarna mot byxbenen och lägg sedan över den delen som ska bilda skaften. Forma den övre delen av skaftet så att det är lite rullat. 

Lägg en klick kristyr på den övre delen av underkroppen och fäst sedan överkroppen. Du kan behöva staga upp med något baktill så att figuren inte tippar bakåt innan den torkat.

Jag lade till lite extra hår i efterhand då jag tyckte han hade lite väl lite. Gör de justeringar som behövs tills dess att du känner dig nöjd med din skapelse!
Jag gjorde Jakes kinder lite rosa med hjälp av rosafärgad pulverfärg.
Jag gjorde också en snörning i hans skjorta med hjälp av två smalare bitar svart sp som jag lade omlott. Ett tips är att låta dem torka innan och sedan fästa dem med hjälp av pincett. Det är pilligt men det är de små detaljerna som gör helheten.

Lycka till med din figur, hoppas att detta steg-för-steg hjälper dig på vägen!










Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Vad fint och roligt! Det här måste jag testa någon gång!

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)