St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 19 maj 2014

Steg-för-steg hur man modellerar ett flickansikte!

Ja kära vänner, då bidde det en liten tårta igen. Denna gången på tema dans och golf.
Tårtan är gjord på vaniljbotten, fylld med hallonmousse och skogsbärsmousse, spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan. Samtliga dekorationer är gjorda av sugarpaste.
Det är inte så lätt att kombinera ihop intressena golf och dans kan jag säga så flickan fick helt enkelt köra uppvärmning inför danslektionen som hon hade efter sin golfrunda. Det gäller till att vara kreativ!!
Denna gången får ni också ett litet steg-för-steg på hur man kan modellera ett flickansikte. Det finns så klart måååånga olika varianter och jag håller på att testa mig fram på vilket som är bra och vad som blir finast. Men jag dokumenterade vägen fram så då kan ni lika gärna få se hur jag gjorde!




Du behöver:
-hudfärgad sugarpaste (välj vilken hudton din figur ska ha, jag har använt mig av Wiltons ton "Ivory")
-en mindre bit sp av valfri färg, ska vara till ögonen
-en mindre bit svart sp, ska vara till ögonen
-en bit sp av valfri färg, ska vara till håret
-valfria pastafärger till ögonbryn och läppar
-pulverfärg till kinderna

Jag använde dessa verktyg till modellerandet:



Börja med att rulla en oval boll.

Nyp till nedre delen så att ansiktsformen blir tydligare.


Använd lämpligt verktyg och gör två ögonhålor. Jag använde ett mindre balltool.

Använd ett spetsigt verktyg och dra ögat snett neråt och snett uppåt så att ögonformen blir lite snedställd.

Ja, det ser ut som en alien just nu...

Använd lämpligt verktyg (jag använde ett bonetool) och släta ut området ovanför ögat. Pressa försiktigt nedåt så att det bildas formen av ett ögonlock samt ovanliggande formen på ögonbrynet.

Använd verktyget till att försiktigt föra in det i ögonhålan och dra övre delen lite utåt så att ögonlocket får mer utpräglad form.

Använd lämpligt verktyg för att göra näsan. Stick försiktigt in det och för det uppåt så att du får fram formen av en näsa. När du är nöjd med formen så använder du verktyget till att peta upp sp under näsan så att ingångshålet försvinner.
Tycker du detta sätt är svårt så kan du så klart forma en näsa av sp och sedan fästa på den.


Använd ett skalpell el annat lämpligt verktyg för att göra munnen. Skär en mindre skåra till att börja med. Notera att figuren ser sur ut! Vill du ha en sur gubbe så räcker det alltså att göra enbart ett streck.

Använd sedan ett spetsigt verktyg för att göra ett litet hål i mitten av strecket. Detta för att det ska bli lättare att forma dragen på munnen vid nästkommande steg.

Använd lämpligt verktyg för att forma nästa steg. För in det och dra det försiktigt uppåt så att du får fram formen av läppar. Det krävs lite jobb innan man blir nöjd kan jag säga och det ä lätt att pilla sönder spn så var FÖRSIKTIG!

Forma munnen som du vill ha den. Det kan vara både stängd och öppen. Just nu ser det ut som att min figur sjunger??

Använd en livsmedelspenna eller en tunn pensel med svart färg och måla en konturlinje runt övre delen av ögat. Japp- det är så jag sminkar mina figurer ;)

Låt den svarta färgen torka och rulla sedan en vit boll som du försiktigt för in i ögat. Släta ut med hjälp av lämpligt verktyg så att hela ögonhålan täcks.

Då ser det ut så här.

Rulla två små bollar av sp, välj själv den färgen du vill ha på ögonen.
Tryck försiktigt dit bollarna och tryck ut dem med lämpligt verktyg.

Rulla två bollar av svart sp (alternativt måla dit två svarta prickar) och fäst i mitten av de blå. Tryck ut med hjälp av lämpligt verktyg. 
Måla dit ögonfransar.

Måla dit ögonbryn.

Sätt lite färg på kinderna med hjälp av pensel och pulverfärg.
Måla läpparna med hjälp av pensel och pastafärg. Du kan även använda pulverfärg till att ge dem lite färg.

Välj vilken färg du vill ha på flickans hår och rulla smala längder som är spetsiga i ändarna. Fäst dem med hjälp av lite vatten som du penslar på figurens huvud innan du fäster dem.

Jag valde att göra en tjock fläta till henne. Jag bygger alltid på mer hår när jag väl fäst huvudet på kroppen. Det är mycket enklare då när man kan vrida den och se på hur det ser ut runt om. Då riskerar håret heller inte att bli platt baktill till skillnad mot när man modellerar det medan huvudet ligger ner.

Själva överkroppen formar jag med hjälp av fingrarna. Jag sticker i en klubbpinne för att den ska få bättre stadga. Hur flickan ser ut i färdig form ser du på övriga bilder.









Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Jättefin tutorial och tårta. Ser dock ut som du har veiningtool till ögonlocken och bonetool till att göra ögobhålorna?

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)