St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

fredag 30 maj 2014

Steg-för-steg hur man gör en enkel Lilja!





Ja kära vänner; ni kan tro att jag blev lycklig när jag fick möjlighet att testa en ny utstickare för liljor från Tant Fondant!! Det bara kliade i fingrarna att sätta igång och testa. Jag har inte gjort liljor innan och detta sätt passar mig alldeles utmärkt, det går lätt och smidigt och tar inte ens lång tid!
Jag kan varmt rekommendera dessa utstickare!
Och för att ni ska få se hur enkla de är så har jag gjort ett litet steg-för-steg på hur jag gjorde mina liljor.


Jag vill dessutom varmt rekommendera denna butik som har ett stort utbud, extremt snabba leveranser och dessutom NYBÖRJARKIT!! Hur bra är inte det liksom?! Ett helt färdigt set med det du behöver ha som nybörjare på tårtor och dekorering. Kan inte bli bättre!!! Så hopp in och kolla där omedelbums....eller ja, läs inlägget först och SEN in där BUMS!!

Så här ser utstickarna ut och de kommer i två olika storlekat. De blir en mindre variant av lilja, perfekt att ha som dekoration på tårtan.
Utstickarna hittar du HÄR.

Kavla ut en bit sugarpaste och tryck ut så många liljor du tänkt att göra.

Då ser de ut så här. Ett litet tips är att de bland annat även kan användas till att göra en sjöstjärna eller det gröna bladet under rosen. Eller varför inte ha som de är? De är vackra i många former.

Använd ett balltool och pressa det försiktigt mot änden av varje blad samtidigt som du för det runt själva bladet.
Har du inget sådant verktyg så kan du försöka med baksidan av en tesked.

Bladen ska vara lite vågiga i kanterna.

Lägg blomman i en blomkopp eller något annat som kan hjälpa till att forma till den. Du kan säkert hitta något bra i köket som kan fungera till detta om du inte har en blomkopp.

Låt blombladen ligga lite nedåt.

Jag använde pulverfärger för att färga mina liljor. Denna gången använde jag rosa, ljusgrönt och gult.

Börja med att pensla den gröna färgen i botten på liljan. Du använder en torr pensel till detta.

Lägg sedan på en gul rand som går i mitten av bladet hela vägen ut till bladets topp.

Pensla sedan med den rosa färgen ut från det gröna och ut mot mitten av bladen.

Använd en tandpetare som du doppat i pastafärg. Ta tex en röd eller orange färg till prickarna. Tryck försiktigt tandpetaren mot blomman och gör små prickar upp på ca halva bladen.

Nu är blomman till största del klar.
Vill du ha små "stamens" (alltså de små pistillerna i mitten av blomman, se bild nedan) så kan du antingen köpa färdiga sådana HÄR eller så gör du egna med hjälp av floristtråd som du gör en liten pistill av sugarpaste på.


TANT FONDANT hittar du HÄR!!!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Fäster man dem på en floristtråd sedan? Kanske man kan sätta ihop den stora och den lilla liljan? Ska göra tårtor till pappas 70-årsdag och hade bla tänkt göra liljor...

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)