St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 31 maj 2014

Steg-för-steg My Little Pony!



Ja kära vänner, då var det dags för ännu ett steg-för-steg! Denna gången på denna söta My Little Pony. Och jag kan villigt erkänna att de var mina absoluta favoriter när jag var liten så det är roligt att se att de fortfarande uppskattas av dagens generation barn. Det var verkligen ett nöje att göra denna lilla häst!

När jag modellerar så använder jag mig alltid av detta set med verktyg. De är oerhört bra till mängder med saker. Vill du ha lite mer tips om vad de heter och vad de kan användas till så kan du titta HÄR.

Du behöver ha en större bit med sp i valfri färg. Jag använde rosa. Det går åt ca 250 g sp till en lite större häst.
Du behöver även en mindre bit vit sp till ögonen.
Välj om du vill ha olika färger av sp till manen och svansen samt ev figurer på hästens bakdel.

Börja med att rulla en boll som ska utgöra huvudet på hästen. Den ska väga ca 40-50 g.
Använd tumme och pekfinger eller båda pekfingrarna till att nypa till bollen så att du får formen du kan se på bilden nedan.


Använd lämpligt verktyg till att forma den övre delen av nosen så att det bildas en panna och så att nospartiet framträder tydligare.
Se bild nedan.


I profil.

Använd lämpligt verktyg till att trycka försiktigt över den övre delen av nosen så att den blir mer formad och dragen mer markanta.

Från sidan ser det ut som ovan.

Använd lämpligt verktyg till att forma en mun samt två näsborrar.


Använd lämpligt verktyg (här ett mindre bonetool) till att göra två ögonhålor. Hålorna ska vara lite ovala till formen och luta snett neråt. Se bild nedan.


Rulla två mindre bollar av sp. Dessa fäster du sedan i ögonhålorna. Pensla lite vatten i hålorna innan och tryck försiktigt dit de vita bollarna.

Släta ut det vita i hålorna med hjälp av lämpligt verktyg. Jag använde ett balltool.

Använd en fin pensel till att måla ett streck i ögonen på hästen. Jag använde här Wiltons rosa färg, du kan så klart använde den färg du tycker bäst om. Det går också bra att använde livsmedelspennor till detta. Låt då det vita torka till lite först innan du målar.

Måla sedan en svart pupill samt ett svart streck runt hälften av ögat. Se bild ovan. Använd pastafärg utspädd i någon droppe alkohol för att få färgen att bli enklare att måla med. Det går även bra med livsmedelspennor till detta.

Måla dit ögonfransar runt varje öga. Fäst en liten vit prick av vit sp i den övre delen av hästens öga. Se bild ovan.

Måla dit två mindre vita prickar under den större. Detta för att ge liv till ögonen.

Rulla två mindre bollar av sp. Dessa två ska vara hästens öron så anpassa storleken efter ansiktet.

Forma dem till en trekant.

Använd lämpligt verktyg till att göra en hålighet i varje öra.

Skär av den nedersta delen av öronen så att det blir en rak fästyta. Pensla med lite vatten på undersidan av öronen innan du fäster dem mot hästens huvud. Du kan även sticka i ett strå spaghetti i örat för att få bättre stadga när du fäster dem.

Nej, detta är INTE en gris....jag lovar det blir en häst snart!!!


Rulla några längder av sp och skruva dem som på bilden ovan. Fäst varje del bakom och mellan öronen.
Jag brukar göra en rätt stor och lockig man som är olikfärgad då jag tycker det ser härligt ut. Det roliga med MLP är ju just att man kan utforma dem lite som man vill!

Nu ska du forma kroppen till hästen. Ta en större del av spn (glöm dock ej bort att det ska räcka även till benen!!! Så lämna sp över till dessa) och forma den så att den blir smalare i ena änden och grövre en den andra.

Forma delen så att den ser ut som på bilden ovan. Bilden är tagen i profil.

Ta tag med tumme och pekfinger kring den smalare delen av kroppen och dra den uppåt. Den ska smalna av på den delen som ska fästa mot hästens huvud.

Tunna ut kanterna med hjälp av fingrarna. Se bild nedan för resultat.


Rulla en längre längd av den del sp som är kvar. Skär av i fyra delar. Dessa ska vara benen.
Bakbenen är till vänster i bild och frambenen till höger. 
Bakbenen ska formas så att de lutar snett nedåt i sin överdel.
Frambenen ska formas så att de får motsatt lutning i sin överdel. Du använder enklast fingrarna till att forma till detta.
Den nedre delen av varje ben ska ha en liten utbuktning framåt så att det ser ut som hovar.

Ställ benen upp och se till så att de står stadigt. 
Jag sticker alltid ner en klubbpinne i varje ben för att få bättre stadga. Om du väljer att göra detta så INFORMERA den som sätter tänderna i figuren att det finns pinnar i den!!!!! Var alltid noga med detta!
Det går även att sätta några strån spaghetti i för stadga.
Oavsett om det är klubbpinnar eller spaghettistrån så ska de peka upp en bit ur benen. Detta så att de kan fästas i hästens kropp.

När delarna torkat till lite så fäster du ihop dem. Du kan pensla med lite vatten på den övre delen av benen som ska fästas mot kroppen. Då fäster delarna samman bättre.

Stick in en klubbpinne där huvudet sedan skall fästas. Fäst huvudet mot hästens kropp. Jag duttar på lite kristyr på delarna som ska fästas ihop. Då håller de bättre. Vore ju tråkigt om hästens stod där på tårtan och såg halshuggen ut!

Här ser du min färdiga häst när den står på tork. Jag låter den stå över natten så att den får torka till ordentligt. Huvudet stagar jag upp så att den inte trillar neråt medan kristyren torkar.
Dekorera din häst som du själv tycker är finast!
Kanske du vill ge den vingar eller göra den till en enhöring. Eller kanske du vill göra fina figurer att fästa på den.
Det är bara fantasin som sätter gränser!!
Lycka till med din häst!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)