St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 4 maj 2014

Steg-för-steg Melman från Madagaskar! Caketopper!


Ja kära vänner, då var det dags för ytterligare ett steg-för-steg. Denna gången på söta giraffen Melman från filmen Madagaskar! Kroppen till honom har jag inte gjort denna gången då han skulle titta fram ur bladverket så det fick helt enkelt bli en liten "caketopper"!





Dessa verktyg använde jag. Från vänster; kniv, balltool, skalpell, pincett, pensel, bonetool samt klubbpinne.
Till detta behövs även:
-gul sugarpaste
-liten bit vit sugarpaste
-liten bit brun sugarpaste
-liten bit svart sugarpaste

Tyvärr missade jag ta bilder på hur jag gjorde giraffens hals så jag får helt enkelt förklara. 
Rulla en avlång bit på ca 4 cm. Den ska vara lite grövre nertill för att kunna stå upp. Fäst en klubbpinne genom rullen och ställ den upp för att torka. Klubbpinnen ska sticka upp någon cm ovanför sugarpasten då huvudet ska fästas på den.

Börja med att rulla en boll av den gula sugarpasten.

Använd ditt pekfinger och rulla försiktigt bollen på mitten så att den blir större i ena änden och smalare i den andra. Se bild ovan.

Ta tag med tumme och pekfinger och nyp försiktigt längst med den övre delen av figuren. Den ska bli som en rand som löper över hela.

Så här ser det ut från sidan när du gjort detta.

Använd ett balltool eller annat lämpligt verktyg för att forma ögonhålorna. Tryck försiktigt och forma så de blir djupa.

Använd ett spetsigare verktyg för att forma som en fördjupning ovanför ögongloben. 

Gör två hål uppe på huvudet på figuren. Där ska giraffens horn sitta.

Forma till nosen på giraffen så att den ser ut som på bilden ovan. Den ska vara lite längre och trubbig längst fram.

Skär en skåra längst framme på nosen. Detta ska bli munnen. Från sidan ser den alltså ut så här.

Använd ett balltool till att göra en fördjupning både i övre och nedre käke. Jobba med verktyget lite uppåt i överkäken så att en rundning formas på nosen.

Rulla en bit vit sp och tryck sedan in den i giraffens mun. Se bild nedan.


Gör en skåra vågrätt över den vita spn med hjälp av en kniv.

Gör flera lodräta skåror så att små tänder bildas.

Rulla små bollar av vit sp och tryck in dem i ögonhålorna.

Rulla ut en bit gul sp och gör den till en smalare rulle. Rulla sedan ihop den från varje ände så att ändarna möts. Se bild nedan.
(ska se ut som en lussekatt där ändarna rullats åt samma håll)

Fäst rullen på giraffens nos. Det räcker med att du penslar lite vatten på nosen för att det ska fästa.

Rulla två små bollar av svart sp och fäst i mitten på ögonen.

Rulla två små smalare streck av svart sp och fäst dem som ögonbryn ovanför håligheterna.

Rulla fyra mindre bitar av brun sp. Bitarna ska vara rundade. Fäst dem sedan med hjälp av lite vatten under ögonen samt ovanför ögonen.

Rulla små och tunna bitar av svart sp. Dessa ska bli ögonfransar så vi snackar SMÅ och PILLIGT. Jag låter dessa delar stelna innan jag fäster dem med pincett för det är svårt att lyckas fästa dem utan. Pensla lite vatten på det bruna övre området innan du lägger på en svart rand ovanpå. Fäst sedan fransarna på den svarta biten. Man kan så klart även måla på fransarna om man tycker det är lättare. Då späder du ut pastafärg med någon droppe klar alkohol och använder sedan en tunn pensel till att måla med.

Så där ja, nu är alla fransarna på...och ja det är en väldigt suddig bild, var nog lite trött när jag gjorde detta!

Rulla två små konformade delar av gul sp. Detta ska vara giraffens horn. Låt dem torka innan du fäster dem i hålen på giraffens huvud. Du kan pensla lite vatten i hålen så fäster hornen bättre.

Gör öron av gul sp. Forma dem som på bilden ovan. Stick i en bit okokt spagetti i varje öra så är det lättare att sticka in dem i giraffens huvud och få dem att fästa. Låt öronen stelna lite innan du fäster dem!!

Måla på små prickar med brun pastafärg som du spätt med någon droppe klar alkohol. Måla nosen ovanpå och undertill.
Glöm inte att också måla fläckar på giraffens hals!!

Fäst öronen så att det ser ut som på bilden ovan.
Låt huvudet torka till och se till att alla delar sitter fast. 
När det torkat fäster du huvudet på klubbpinnen så att huvudet är lite vinklat neråt. Hur det ska se ut ser du på bilderna allra längst upp i inlägget. Vill du att det ska fästa lite extra så tar du lite kristyr på den översta delen av klubbpinnen innan du fäster huvudet på klubbpinnen och halsen.



Och så här såg giraffen ut när den stod på tårtan:

De andra figurerna kommer det steg-för-steg på inom kort så håll utkik!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)