St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 22 september 2013

Radio, Rödbetskaka och att Våga!!


Ja kära vänner; nu har jag och Annica Triberg gjort det tredje programmet RECEPTFRITT i P4 Kalmar. Och jag måste säga att det är oerhört roligt att göra radio. Det är som jag tidigare sagt en riktig utmaning då vi lagar mat och bakar samtidigt som vi spelar in. Det kan verkligen hända lite vad som helst men det är ju det som är kul. 
För det handlar ju lite om att VÅGA. 
VÅGA testa.
VÅGA släppa loss.
VÅGA pröva nya saker.
VÅGA ge sig in hals över huvud.
VÅGA ha kul.

Helt enkelt VÅGA VÅGA.

Det kan handla om något så enkelt som att våga baka något man aldrig bakat innan. Att våga smaka något nytt. Våga slänga i en ny ingrediens som egentligen inte är med i receptet.
Det kan vara en sådan liten sak. 
Men den kan förändra mycket den där lilla saken.

För mig har just den där lilla saken inneburit mycket. Jag har vågat skapa saker jag inte trodde jag skulle göra. Jag har lärt mig att jag tyckte något var gott som jag trodde skulle smaka illa. 
Jag har lärt mig att det är helt ok att vara nervös för det gör att jag skärper mig. 
Jag har lärt mig att det är roligt att våga.





Den här veckan har jag tex vågat göra röbetskaka. Och den blev sååååååå god. Så nu har jag lärt mig att en del saker man inte tror hör hemma i bakning, visst kan passa alldeles utmärkt.
Och för er som inte hört själva programmet från i fredags så kommer ju så klart receptet här!!!


Rödbetskaka
250 g rödbetor, skalade och grovrivna
2 ägg
3 dl strösocker
1.5 dl raps- eller majsolja
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk mald kanel
1 tsk vaniljsocker
Glasyr
200 g philadelphiaost
1 dl kesella
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Skala och riv rödbetorna.
Vispa äggen och sockret tills det blir vitt och fluffigt, rör sedan ner rödbetorna och olja.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter. Känn med en sticka så att kakan är gräddad.
Låt kakan svalna och stjälp upp den. Låt kallna på galler.
Rör ihop glasyren och bred den på kakan med hjälp av en större spatel.
Njuuuuuuut av den tillsammans med en god kopp kaffe!

Vill man piffa upp rödbetskakan lite innan servering så man enkelt göra den lite roligare med ett flagspel. Jag har använt washitejp som jag klippt som vimplar. De är fästa på tråd som jag knutit runt sugrör. Enkelt men snyggt. 
Blommorna som jag dekorerat med är gjorda av sugarpaste. Ett litet OBS där dock; låt ej blommorna ligga på för länge- då smälter de!










Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)