St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 15 september 2013

Lite radio och galet god plommonsylt!



Ja kära vänner; i fredags sändes det andra programmet av Receptfritt där jag medverkar. Temat denna gången var PLOMMON- härliga, ljuvliga, saftiga plommon.
Och jag har ju faktiskt lite tur som har ett plommonträd på gården, så det har jag varit och plockat av flertalet gånger. För plommon kan man liksom inte få för mycket av. Och skulle man mot all förmodan få för mycket av dem så kan man ju faktiskt använda dem både i bakning och i matlagning. Eller varför inte frysa in dem och plocka fram dem senare?

I fredagens program gjorde jag plommonsylt och plommonrulltårta- Yummy! Annica som står för matlagningen, gjorde underbart god plommonfylld hel kyckling. Den var väldigt svår att stå emot kan jag säga och den kan jag varmt rekommendera!
För dig som inte hört programmet och gärna vill göra det så klickar du HÄR! Där finner du även recepten från fredagens program.
Receptet för plommonsylt får du här på direkten :)



Plommonsylt

1/2 kg (500 g) plommon
2 1/2 dl syltsocker
1/2 dl vatten
1 kanelstång
ca 1-2 krm malen kanel

Kärna ur plommonen och skär frukten i mindre bitar. Lägg dem i en kastrull med resten av ingredienserna. Låt koka i ca fem minuter. Vill du, fiska upp skalen, annars kan de få vara kvar. 
Häll upp en klick på en tallrik och dra med en sked genom sylten. Bildas det en liten "ränna" så är sylten klar. Koka annars någon minut till.
Häll upp sylten på en ren glasburk, låt svalna och förvara den sedan i kylen.

Lätt som en plätt och perfekt att ha till exempelvis ostar, i kakor, till pannkakor eller varför inte i en smarrig rulltårta?!
Enbart fantasin sätter gränser!





En liten rolig händelse under inspelningen: detta var tro det eller ej min första gång att göra rulltårta. Så lite lätt nervös och halvt förvirrad påbörjar jag den i sändning. Det gick bra fram tills dess att jag skulle flytta över själva rulltårtsbotten till ett sockrat papper. Jag hade lyckats glömma att vi hade TVÅ bakplåtspapper som överlappade varandra i plåten, detta då Annicas ugn är bredare än vad de brukar vara. 
Jag tar tag i varje ände på pappret (eller rättare sagt papprena) och ska lyfta. Tjoff sa det så låg ena biten av rulltårtan på golvet. Men räddas det som räddas kan. Jag lyckades rädda den andra biten som turligt nog föll ner på plåten. Som tur var så var det endast 1/4 av botten som föll av. Den andra delen kunde jag således göra rulltårtan av!
Tja, så kan det gå. Det gäller till att ha tungan rätt i mun och endast ett bakplåtspapper i plåten!!





Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)