St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 16 september 2013

Fem minuter av skoj!


Ja kära vänner, idag har det inte blivit någon avancerad bakning direkt. Men men minuter av skoj lyckades jag åtminstone få! För det bidde ett miniexperiment med rulltårta. Och som de flesta vet tar det ju inte speciellt lång tid att göra en sådan. Det är ju snarare väldigt bra när man får oväntade gäster. Och har man bara lite god sylt eller curd hemma så är ju själva fyllningen lätt som en plätt.
Jag råkade ha härlig plommonsylt. Maaaaaaaaassor av plommonsylt. Plommon så det räcker och blir över. För en halv armé. 
Jag har nämligen en väldigt snäll väninna som kom hit med en hel kasse med plommon igår. Och det var inte den lilla kassen! Efter två DUBBLA satser av plommonsylt samt en plommonpaj och en mängd plommon i alla familjemedlemmars magar, så har jag FORTFARANDE plommon kvar!!! Så morgondagen kommer gå till att frysa in en del av dem och göra sylt av resten. Eller nej förresten, jag ska ÄTA UPP en del av dem. För de var galet goda och eftersom jag är en plommonälskare av stora mått så kan jag inte låta bli att äta en....eller kanske två....eller...hrm....tio för mycket. För man måste ju passa på att njuta innan de tar slut.

Men tillbaks till mitt lilla miniprojekt; jag har ju sett så många göra mönster på rulltårtan så jag tänkte att nu ska jag banne mig pröva att göra detta. Jag kan inte påstå att det blev något avancerat mönster eller ens särskilt vackert men själva grejen var ju att pröva om jag kunde. Eftersom jag inte orkade slå upp datorn och se efter hur man skulle göra så körde jag på känsla och det funkade alldeles utmärkt. Det var inte svårt alls och som vanligt så måste jag ge mig på ett till projekt med detta, men det får ske en annan dag.
Så här blev i alla fall resultatet:







Så hur gör man då? Jo det är väldans enkelt faktiskt:
Ta en del av smeten, färga den i en eller flera färger. Fyll en sprits och spritsa ut mönstret på plåten INNAN du häller i själva smeten. Grädda mönstret i någon minut, ta ut plåten och häll sedan över smeten över mönstret. Jämna till smeten så den är jämn och fin. In i ugnen och grädda i ca fem minuter.
Ta ut plåten, låt rulltårtan svalna en stund. 
Nu måste du alltså få av själva bakplåtspappret vilket inte alltid är så lätt. Ta då en lätt blöt handduk och lägg den på pappret. Låt den ligga en liten stund tills pappret blivit litet fuktigt. Sen är det bra mycket lättare att dra av det!
Lägg rulltårtan MED MÖNSTRET NERÅT på ett sockrat papper. Bred på sylt eller annat gott ovanpå och rulla sedan ihop den.
Tada, färdigt!!!
Och om du mot all förmodan inte har ett recept på rulltårta så kommer det här:

Rulltårta
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker 
0.5 dl rumstempererad mjölk

Blanda ägg och socker och rör det tills det är vitt och fluffigt.
Blanda de torra ingredienserna för sig och ha sedan ner dem och mjölken i äggsmeten. Blanda försiktig ihop allt.
Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna 30x40 cm. Häll i smeten.
Grädda på 250 grader i mitten av ugnen i ca fem minuter.

Detta är ju superenkelt att slänga ihop om man behöver något gott fika och det måste gå snabbt!
Och så är det ju dessutom galet gott :)

Pssst: ni har väl inte missat att Stheavenstreet finns även på FB? Följ mig gärna där och ta del av inspiration, recept och tävlingar! Klicka HÄR så kommer du dit.



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)