St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

fredag 6 september 2013

Premiärnerver, smarrig Äppelcurd och första programmet av Receptfritt!!


Ja kära vänner, då var säsongens första RECEPTFRITT sänt och det var med stor spänning jag väntade på att det skulle sändas. Det var lite konstigt att höra sig själv på radio måste jag säga men på det stora hela tyckte jag nog att det gick bra! Tre program till kommer att sändas där jag är med och de sänds tre fredagar framöver samma klockslag som idag, dvs kl. 11.00 i P4.

I dagens program, som hade tema ÄPPLE, gjorde Annika Triberg härliga smörstekta äpplen med rosmarin, honung och getost. Och det var SÅ GOTT! Kunde inte sluta äta av det!
Jag gjorde en "nästan nyttig äppelpaj" och härlig äppelcurd.
Och som vanligt var kameran med så jag kunde föreviga allt. Hade gärna tagit mer bilder men det var fullt ös och jag hade fullt upp med att koncentrera mig på vad jag skulle säga. Det var väldigt nervöst till en början men det släppte mer och mer. Det var definitivt en mycket rolig erfarenhet och jag ser fram emot att spela in kommande program!

Om du inte hörde programmet men vill göra så så klickar du HÄR!




Äppelcurd

750 g syrliga äpplen
1 citron eller lime, pressad saft + ev skal
3 dl strösocker
100 g smör
2 ägg
ev. 1-2 msk majsstärkelse

Skala och kärna ur äpplena, skär dem sedan i mindre bitar. 
Koka upp äpplena med saften från citron eller lime. Blir det för torrt så tillsätter du lite vatten. Koka tills äpplena är mjuka och det blir till ett mos.
Sila moset i en ny kastrull. Tillsätt socker, smör och uppvispat ägg medan du rör.
Sjud försiktigt under omrörning. Nu får det inte koka, då blir det äggröra! Det ska sjudas tills krämen tjocknar, ca 15-20 minuter. Skulle den inte tjockna så vispar du ner 1-2 msk majsstärkelse.
Häll upp curden i en ren glasburk och förvara den sedan i kylen. 
Den är supergod att använda i rulltårta eller varför inte som fyllning i en vanlig tårta. Den går även att ha på frukostflingorna eller varför inte till matlagning. Enbart fantasin sätter gränser!!!





Är du nyfiken på resten av recepten på det vi gjorde? Då klickar du bara HÄR så hittar du dem!!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)