St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

fredag 9 augusti 2013

En del av sommarens goda- MELONCURD!


Ja kära vänner, nog ska man njuta av sommarens härliga smaker på alla sätt som det går?! Själv är jag väldigt förtjust i både bär och frukter och använder dem gärna både som de är och i bakverk. Till ett bröllop förra helgen gjorde jag mängder med macarons varav en av fyllningarna skulle vara syrlig. Så jag passade på att testa att göra egen limecurd för första gången! Och det blev SÅ GOTT!!!! Kan inte påstå att det var speciellt svårt att göra heller. Med tanke på detta så fick jag helt enkelt blodad tand och ville testa fler varianter av curd. För det passar alldeles utmärkt både som tårtfyllning och macaronsfyllning eller varför inte äta den som den är?!
För att komma till själva poängen- jag valde att göra Meloncurd. 
Ursprungsreceptet hittade jag hos Sabina som har bloggen Sweet and Simple. Jag gjorde dock om det något då det inte riktigt blev som jag ville.
Skulle tro att det i detta fall säkerligen hade att göra med storleken på melonen, hur saftig den var och hur mycket fruktkött den gav. Det kan ju som vi alla vet variera en aning.


MELONCURD
1 Galiamelon (stor som en hand ungefär)
1/2- 1 citron, saft och skal
1.5 dl socker
4 äggulor
80 g smör
1-3 tsk maizena
ev. några droppar melonextrakt.

Gör så här:

Dela melonen och ta bord kärnorna. Gröp ur allt fruktkött och kör det i en mixer så det blir finfördelat. Riv skalet från citronen och pressa ut saften (vill du ha lite mer syra i curden så tar du givetvis lite mer citron-både skal och saft).
Ta fram en djup tallrik eller skål och sätt över en kastrull (vattenbad). Häll i den mixade melonen samt citronens saft och skal.
Ha i sockret i blandningen. Låt det sjuda upp tills dess att sockret smält. Blanda sedan i äggulorna, smöret och maizenan.
Rör om tills dess att blandningen tjocknar, detta kan ta ett tag. Min curd ville inte riktigt bli fast så jag ökade värmen något och hade i mer maizena vilket hjälpte efter ett tag. Vill du ha mer melonsmak så kan du alltid blanda i lite melonextrakt (jag gjorde inte det då jag tycker melonen är god som den är).
När du tycker curden är fast nog häller du upp den i en ren burk eller skål och låt svalna. När den är sval så ställ in den i kylskåpet.
Denna curd blev inte lika slät i konsistensen som limecurd blir, detta då man inte silar bort melonens fruktkött. Men den blir ändå väldigt len och fin.
Kan dessutom lova att den blev galet god och fräsch!!












Receptet på Limecurden kommer inom kort!!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)