St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

onsdag 14 augusti 2013

När man vill bjuda över någon på bullar...


Ja kära vänner, när man ska bjuda över någon på bullar så gäller det ju till att ha de där riktigt GODA och SAFTIGA bullarna. Och det är vad jag har nu!
Igår var det en sån där perfekt regnig-dag-då-man-är-inne-och-bakar-dag. Det vräkte ner och de gråa tunga molnen hopade sig över Kalmar. Då är det inte direkt läge att ge sig ut och ta en långpromenad. Om man nu inte är som min gamla gympalärare som med ihopsnörpt mun alltid klämde ur sig "det finns inga dåliga väder- det finns bara dåliga kläder". JO DET GÖR DET VISST!!!!! Jag är definitivt inte av den åsikt att det inte finns några dåliga väder. Det räckte att titta ut igår så insåg man att det finns plenty av dåligt väder och det håller sig just nu över min stad. Urk. Hatar regn och rusk. Fast kanske ändå inte; då får jag ju roa mig i köket.
Jag kan villigt erkänna att jag inte bakat bullar tidigare. Och nu tänker ni säkert "WHAT"????? Jodå, så är det. Jag hade nämligen en underbar mormor som bakade världens bästa bullar. Eftersom hon nu sitter på sitt moln där i himlen och har det gott så är det nu upp till mig att föra bullbakandet vidare till mina barn. 
Så igår tog jag chansen och bakade bullar. För första gången.
Och bullar blev det. Goda sådana!
Då jag har lite svårt att hålla mig till det traditionella inom bullvärlden, ni vet det där med kanel och socker, så blev det en liten annorlunda variant. Varför göra det enkelt när man kan göra....eh.....lite extra?




Så receptet då? Jo det kommer så klart här:

Lemoncurdbullar med färska hallon

Bulldeg:
50 g jäst
125 g smör, smält
5 dl ljummen mjölk
1 dl strösocker
1/2 krm salt
1-2 tsk stött kardemumma
1 ägg
11-12 dl vetemjöl

Fyllning:
50 g smör
2 msk kanel
3/4 dl strösocker

Lemoncurd:
3 citroner
1.5 dl strösocker
50 g smör
1 msk maizena
2 ägg
2 äggulor

Och glöm inte hallonen, ca 250 g.

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke. Blanda ner det smälta smöret samt mjölken. Vispa en stund så jästen löser sig.
Tillsätt sedan socker, salt, kardemumma, ägg och mjöl. Ta lite mjöl i taget och blanda under tiden. Jag kör min deg i min Ankarsrums assistent och låter den gå tills den känns fast och fin.
När den känns klar låter du den jäsa under en bakduk i ca 45 minuter.

Under tiden degen jäser gör du lemoncurden så här:
Tvätta citronerna noga och torka av dem. Koka ihop saften från två citroner samt rivet skal från alla tre, ihop med strösocker och smör.
Sila sedan av vätskan.
Blanda ut maizena med saften från din tredje citron och rör ner detta i vätskan.
Vispa samman äggen (de två äggen och de två äggulorna) och rör ner dem i vätskan, ställ tillbaka på spisen. Rör om låt sjuda tills citronkrämen tjocknar. 
Häll sedan över krämen i en ren skål eller burk och låt den svalna.
Ställ sedan in den i kylskåpet.

När degen är färdigjäst delar du den i två delar på ett mjölat bakbord.
Kavla ut varje del till en rektangel.
Pensla degen med smör, strö över kanel och socker.
Bred sedan över ett lager med citroncurd och strö sedan över hallonen.

Vik ihop rektangeln på mitten. Skär 1- 1/2 cm breda remsor. Skär sedan en skåra mitt i varje remsa men stoppa ca 1 cm ifrån den ihopvikta kanten som håller ihop degen så det ser ut som en "byxa".
Tvinna ihop delarna till snurrade längder.
Snurra sedan längden till en snurra och fäst änden under bullen.
Det blir lite lätt kladdigt men det får man ta!!

Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem sedan jäsa under bakduk i ca 30 min. 

Sätt ugnen på 250 grader. 
Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda dem mitt i ugnen i 6-9 minuter tills de är gyllenbruna.

Njut av dem med ett glas mjöl eller en god kopp kaffe!!














Förutom dessa smarriga bullar blev det också hallonbullar och Meloncurdsbullar. Receptet på dem kommer imorgon!




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)