St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

fredag 4 juli 2014

Sommarens glass i stora lass!!


Ja kära vänner, då var ännu ett program av "Menys söta sommar" sänt i P1. Denna gången gjorde jag glass och Annica gjorde oerhört god picklad melon samt Broccolichips vilket var väldigt spännande att smaka!
Jag gjorde tre olika varianter på glass, alla väldigt enkla att göra. Och goda blev de definitivt! Vill du göra något till barnen en varm sommardag så är samtliga av dessa tre glassar att rekommendera!



Glasspinnar med hallon, lime och kokos
12 st
2 ½ dl färska hallon
1 lime, pressad saft
3 ½ tsk socker
5 dl grekisk youghurt
1 ¼ dl krämig kokosmjölk (inte light)
1 msk honung
1 nypa salt

Mixa hallon, limejuice och 1 tsk av sockret i en bunke. Låt stå och dra ca 10-15 minuter.
Blanda grekisk youghurt, väl rörd kokosmjölk ( den ska vara jämn när den blandas med de andra ingredienserna), honung, resten av sockret och en nypa salt.
Rör försiktigt ihop youhurten med bären, se dock till att inte blanda för mycket då smeten ska vara marmorerad.
Fyll dina glassformar och frys dem i 30 minuter. Sätt sedan i glasspinnarna. Frys i ytterligare 4 timmar.




Fruktig isglass
12 st
4 kiwis
1 dl blåbär
1 dl hallon
1 mindre cantaloupemelon
Ca 10 dl färdigblandad päronsaft
Skär kiwin i tunna skivor. Skala melonen och skär den i skivor.
Fördela frukt och bär i glassformarna och varva dem hur du vill. Se till att packa frukt och bär tätt så att glassen håller ihop när den väl ska ätas.
Fyll på med päronsaften och stick försiktigt ner pinnen i mitten.
Frys glassarna i minst fyra timmar.
När det är dags att äta glassarna, håll dem i 45 sekunder under rinnande varmt vatten för att enkelt få bort formen.


Sommarglass med youghurt, honung och bär
12 st
5 dl tinade frysta eller färska hallon, björnbär och jordgubbar
3 tsk socker
2 ½ dl grekisk youghurt
3 tsk vispgrädde
4 tsk flytande honung
Blanda bär och socker i en buke. Mixa bärblandningen med en stavmixer.
Rör ihop youghurten med vispgrädde och hunung i en annan bunke.
Fyll dina glassformar med 3-4 lager av de två blandingarna, tex ett lager bär först.
Ett lager motsvarar ca 2 msk. När du fyllt på det första lagret, ställ in i frysen och låt stelna i ca 30 minuter innan du fyller på med nästa.
När du fyllt på det sista lagret sticker du även ner glasspinnen. Låt frysa över natten.



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)