St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

onsdag 9 juli 2014

Enklaste cheesecaken EVER! Raw food halloncheesecake!


Ja kära vänner, detta måste UTAN TVEKAN vara den enklaste cheesecaken jag någonsin gjort! Och den är dessutom väldigt god! Syrlig i smaken men ändock med lagom sötma.
Och vet ni vad; den är även nyttig!!!
Denna variant ingår i kategorin Raw Food, något som jag börjat intressera mig mer och mer för.

Så vad är då Raw Food?
Sammanfattningsvis kan man säga att raw food är råvaror som inte har upphettats till mer än 42grader C. Det är en kost baserad på frukter, grönsaker, frön, nötter, alger och oljor. Man använder sig även av groddar, superfoods, bär, svampar och örter. Råvarorna hanteras med metoder som blötläggning, torkning, mixning och centrifugering. En del äter även råa animaliska produkter. Kosten grundar sig i tanken att en stor del av näringen försvinner när man processar mat, och genom att inte tillaga födan så ser man till att näringen i maten är optimal. Man får också lätt i sig mer vätska än tidigare, då den fortfarande finns kvar i maten och är lättare för kroppen att ta upp än den vätska vi dricker.

Många Raw Food desserter är relativt enkla att göra och just denna tar inte mer än ca 10-15 minuter att baka. Enkelt, smidigt, snabbt och gott!
Jag kommer göra denna många gånger och det blir nog flertalet varianter på den. Med lite fantasi kan man förändra den på många sätt. Några tips har du längst ner.


Raw halloncheesecake

 Till 8-10 personer.

Till botten:
200 g mandelmjöl
4 msk honung

Till fyllning:
4 dl cashewnötter
4 dadlar, urkärnade
4 msk pressad citron
2 msk honung
4 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
5 msk kokosolja
1 dl frysta hallon

Till servering:
Hallon, frysta lätt tinade eller färska

Gör så här: Lägg mandelmjölet i en mixer eller matberedare (du kan även använda händerna och krama ihop det). Blanda sedan i honungen och kör tills du börjar få en deg. Platta ut degen i en liten springform (17 cm i diameter) som klätts med bakplåtspapper.

Mixa cashewnötterna tills de blivit mjöl (eller nja, det ser mer ut som en tjock massa). Lägg i dadlar, citronsaft, honung, vaniljpulver, salt samt kokosolja och fortsätt mixa tills allt blivit ordentligt blandat. Häll i de frysta hallonen och kör ett par sekunder till.

Bred ut blandningen över bottnen och låt stå i frysen i ett par timmar. Servera med hallon. Ringla gärna lite honung över, det blir väldigt gott!

PS: 
Du kan byta ut hallonen mot andra bär om du hellre vill ha det. Varför inte vinbär, björnbär, krusbär, jordgubbar eller lingon? Hittar du inte mandelmjöl till botten så går det bra med skållade mandlar som du maler i en mandelkvarn eller kör i mixer till ett fint mjöl. Du kan också pröva att byta ut mandeln mot till exempel finhackade hasselnötter.






Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)