St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 4 februari 2014

När man får leka lite och hur man gör en tårta utan att behöva göra en tårta!

Ja kära vänner, ibland är det viktigt att få sätta sig ner och pyssla utan krav. Att låta fantasin få flöda fritt och testa sig fram medans man håller på är bland det roligaste. Att inte ha några förväntningar eller planer utan bara leka fram resultatet.
Det har jag gjort med denna tårtan. Jag testade mig fram lite och lät den växa fram under tiden. Och jag är nog ganska nöjd måste jag säga. För den blev rätt ball!

Och inte nog med att jag fått leka lite; jag har gjort det väldigt lätt för mig genom att använda en sk Dummy. Det är en frigolitbotten  man kan använda att göra tårta med utan att behöva göra själva tårtbotten, mousserna och allt annat man brukar göra. 
Det är oerhört bra att använda sig av en sådan om man bara vill öva på att dekorera. 
De flesta tårtor du ser på tex en tårtutställning eller tävling är gjorda av dummies. De är alltså inte ätbara utan enbart till som visningstårtor. De väger inte mycket alls vilket gör dem lätta att transportera då du enkelt kan bära en fyvåningstårta! 

Det enda du gör är att klä den med marsipan eller sugarpaste. Detta gör du genom att ta lite vatten på själva frigoliten (på sidorna och på toppen) och sedan lägger du över täcket som du slätar ut på det vanliga sättet. Kan kräva lite övning men är inte alltför svårt.
Vill du se hur man täcker en tårta så kan de se det HÄR.
När du täckt tårtan är det bara till att gå loss på att dekorera!
En dummy kan du köpa HÄR och de finns i flera olika storlekar samt former som tex runda och fyrkantiga.




Hur har jag gjort den då? Jo den är faktiskt ganska enkel att göra.
Blommorna lekte jag fram och de är ytterst enkla att göra. Steg-för-steg har ni HÄR på den största blomman och HÄR på den mindre.
Materialet för dessa är marsipan blandat med sugarpaste vilket tårtan även är täckt med.

Spetsmönstret på toppen av tårtan har jag sprayat med hjälp av ätbar sprayfärg och en spetsduk. Sådan spray kan ni hitta HÄR. Den kallas PME Lustre Spray och funkar till att spraya på både tårtor, cupcakes, macarons, dekorationer av sugarpaste/marsipan samt mycket mer.

Vill man inte använda en vanlig spetsduk att spraya på och använda som en slags schablon så kan man använda stenciler av livsmedelssäker plats. Sådana kan du hitta HÄR i en mängd olika utföranden.

Runt nedre delen av tårtan har jag virat ett enkelt sidenband. Det är så klart bara att ta bort när tårtan ska skäras. Vackra sidenband hittar du HÄR.

Blommorna har jag fäst med hjälp av kristyr. Då de är lite större och tyngre får man helt enkelt sitta och hålla i dem en stund alt. staga upp dem så att de ej glider ner innan de satt sig ordentligt.

Blommorna har jag dels sprayat med Lustre Spray och dels pudrat med ätbar silverpulverfärg. Den penslar man enkelt på för att få en vacker skimmereffekt på dekorationerna. Färgen kommer från Squires Kitchen och heter Silver Dust. Du kan hitta den HÄR.

Silverpärlorna på blommorna är helt vanliga sockerpärlor från Dr Oetker. Dem kan du hitta på både Coop och Ica.






Materialet jag använt kan du se här:









Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Den är jättefin!!! Du är såå duktig och din blogg är så inspirerande och bra!! Kram Maria

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)