St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 16 december 2013

Steg-för-steg hur du gör en vacker ros!



Ja kära vänner, jag vet att många av er är nyfikna på hur man gör en sådan där härlig stor ros att pryda tårtan med. Det är egentligen inte så svårt men det är däremot tidskrävande, framför allt om man ska göra flera stycken. Så mitt råd till dig som ska göra många är att se till att göra rosorna flera dagar i förväg (till och med veckor), rosorna ska för det mesta inte ätas utan är där som ren dekoration. 
Till den som vill göra rosor som SKA ätas så rekommenderar jag att du gör dem så sent som möjligt (såvida du inte vill knapra på stenhård sugarpaste- i så fall ha det så trevligt).
Rosorna går så klart att göra även i marsipan för den som vill det. Jag vågar dock inte svara på hur marsipanen beter sig då jag enbart gör rosor i sugarpaste.
Själv använder jag Wiltons sp och tycker den är superbra. Många använder gumpaste/flowerpaste som man kan kavla betydligt tunnare. 
Det finns många sätt att göra rosor; en del använder sig av floristtråd och tejp. Andra rullar bollar och trycker ut så de blir platta som blomblad. Några använder speciella stansar som gör fem kronblad på en gång som man sedan viker upp.
Jag gör så här men jag rekommenderar dig till att finna det sättet som DU tycker om och finner enklast, vare sig det är som i denna manual eller på något annat sätt.
Kanske du finner detta krångligt, i så fall finns det fler manualer att hitta på nätet så var inte rädd för att leta dig fram till fler.
Men, nu till saken- så här gör du denna variant:

Jag har använt:
-kavel
-runda stansar (de längst nere är rosbladsutstickare, det finna flera varianter till detta moment)
-balltool (verktyget med bollar i ändarna)
-en skummatta (används för att forma blomblad på ett enklare sätt)
-tandpetare
-sugarpaste i önskad färg (här röd)
-äggkartong (vilken jag glömde plåta), den används till att låta rosbladen torka i.
-vatten eller ätbart lim
-pensel


Kavla ut en bit sugarpaste så tunn som det går, du ska dock kunna lyfta den utan att den går sönder.



Stansa ut ett antal blad. Jag använder den runda stansen vilken jag tycker funkar alldeles ypperligt. Man behöver INTE ha speciella stansar som är rosbladsformade. Formen fixar du själv vilket du kommer se lite längre ner. Vill du ha större ros så rekommenderar jag att stansa ut två eller tre olika storlekar på blad. Detta då det blir vackrare med de stora bladen längst ut, samt att de är enklare att fästa när du byggt ut rosen.
Du kan trycka ut många blad så de är färdiga men se då till att svepa in dem i plastfolie, annars kan de hinna torka och då går de inte att forma då de går sönder lätt.

Lägg ett blad på skummattan. Tryck försiktigt med verktyget och rulla det längst med kanterna samtidigt som du pressar ner det. Kanten kommer då att tunnas ut. Det gör inget om formen på bladet blir ojämnt. 

Till vänster det "utplattade" bladet, till höger originalbladet innan det plattats. 
Här har rosbladsutstickare använts, då får bladet en lite topp uppåt. Har man ingen sådan så gör man som på bilden nedan:


Nu ska du göra själva stommen på rosen. Du tar bladet och rullar försiktigt ihop det. Då får du formen som du ser på bilden nedan.


Ta nästa blad och vira det försiktigt runt stommen. Använd tumme och pekfinger för att forma till spetsen på bladet. Du behöver inte ha något vatten eller lim här då spn fäster bra då den ej torkat.

Nu kommer vi till de resterande bladen. Här ska du använda tandpetaren. Lägg den som på bilden och rulla den yttersta kanten på rosbladet så att det rullas in mot bladet- som på bilden nedan.


Rulla båda kanterna på bladet tills du får formen ovan.

Fäst det tredje bladet mitt emot blad nr två (jag hoppas ni hänger med här, inse hur svårt det är att förklara via text *s*).

Så här ser det ut när tre blad är gjorda.
När detta ä gjort brukar jag sätta början till rosen i en äggkartong så den får stå och stelna till sig. Sedan gör jag resten av bladen så att de också får torka till sig. Så här ser det ut då:

Nu har bladen torkat ett tag (du får känna på dem för att se hur pass torra de är).
Nu ska du fortsätta med resten av rosen.

Fortsätt fästa bladen ett och ett omlott runt rosen.

Pensla nedre delen av bladet med lite vatten eller ätbart lim och fäst den sedan mot rosen.

Nu har du kommit en bit på väg.


Nu är det dags att börja bygga med de större bladen kring rosen.

Till vänster det större bladet och det höger det mindre.


Ta fram de större bladen och pensla ändarna med lite vatten eller ätbart lim.

Här kan du se hur det ser ut när man börjar fästa bladen högre upp för att rosen ska bli fyllig. Den nedersta delen går alltid att skära av när rosen torkat. 

Bygga, bygga, bygga!

Här ser du hur det börjar ta sig och blomman börjar bli större.

Jag tycker det är enklast om rosen får torka mellan varven innan man bygger på nästa varv. Men där gör man så klart som man vill.

Rosblad som torkat. Här kan du se att de bibehåller formen de torkats i.

Bygg din ros så stor som du själv vill ha den. Ju större ros, desto större blad behövs ju länge ut du kommer på rosen. Låt den torka antingen i en skål eller i en äggkartong så att den behåller sin form.

Vill du ha den frostad som på bilden så penslar du helt enkelt lite vatten eller ätbart lim längst ut på några blad.
Häll ut strösocker på en tallrik och vänd rosen upp och ner, doppa den sedan i sockret så har du frostade kanter!
Kan vara vackert på jultårtan eller vad säger du?!




Hoppas du funnit denna lilla manual bra att ha och att den kommer till användning.
 Lycka till med dina rosor!!

Pssst: ni har väl inte missat att Stheavenstreet finns även på FB? Följ mig gärna där och ta del av inspiration, recept och tävlingar! Klicka HÄR så kommer du dit.

Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

10 kommentarer:

  1. Jättefin ros! :D Hur lång tid tar det att bli lika duktig som du? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! Jag har hållit på i dryga tre år och har lärt mig allt på egen hand. Det tar sin lilla tid men roligt är det :D

      Radera
  2. Vilken underbar blogg du har och vad duktig du är. Tack för att du delar med dig av alla dina kunskaper!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Madde! Vad glad jag blir att du tycker det!!

      Radera
  3. Älskar din blogg! Du är verkligen duktig och ger så mycket inspiration. Tack för det och jag hoppas att du kommer att fortsätta med bloggandet länge :)

    SvaraRadera
  4. Älskar verkligen din blogg!
    Är 17 år och vill lära mig göra tårtor och figurer. Krävs lite tid, som jag inte har i med att jag går på gymnasiet..
    Men känns som dina inlägg kommer hjälpa mig på vägen! :)

    SvaraRadera
  5. Båda sidorna är gillade och tack för en inspirerande blogg!

    Påsarna finns i randigt, både i vit/svart och i vit/rosa.. snygga och enkla!

    Det jag nog skulle köpa om jag vann presentkortet är livsmedelpenna, sugarpaste och någon utstickare då det vankas många födelsedagar i April så många fina tårtor kan bakas till nära och kära.

    Marina Mardones
    dojjiz@hotmail.com

    Tack på förhand

    SvaraRadera
  6. Presentpåsarna finns i svart o vit randig och rosa o vit randig.
    Skulle jag vinna presentkortet väljer jag tyllkittet och stämpel settet.
    Helena Mansäterback
    helenamansaterback@hotmail.com

    SvaraRadera
  7. Väldigt roligt att du delar med din kunskap! Skall göra min första tårta med dekorationer till påsk middagen hos vännerna imorgon, van att baka med har ingen kunskap på att dekorera tårta så tänkte jag dags att lära sig väl... Kommer ta din inspiration, hoppas att de ser någorlunda fin ut som dina rosor. Glad påsk!

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)