St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

onsdag 18 december 2013

Hur man gör figurer med strössel!


Ja kära vänner, det har varit flertalet av er som undrat hur man gör mönster med strössel så som ni sett på några av mina tårtor. Och faktum är att det är pinsamt lätt. 
So, here we go:

Här har jag använt färgat vatten (det går utmärkt att även använda ätbart lim) för att ni ska se hur jag gör mönstret. Måla först ut det mönster du vill ha.

OBS; du använder klart vatten om du inte vill att färgen ska lysa igenom strösslet! Jag skulle inte rekommendera glasyr då det ofta blir en tjockare sträng som är svår att täcka med strösslet.

Jag målar direkt på tårtan och gör det på frihand. Det fungerar säkert lika bra med stenciler och mallar.

Jag förvarar allt mitt strössel i små glasflaskor vilket i detta fallet är mycket behändigt. Jag duttar helt enkelt ut strösslet lite i taget och väldigt försiktigt. Det mesta fäster i strängen med vatten direkt. Oroa dig inte om det hamnar mycket utanför, du ska peta in det som du ser på bilden nedan.

Ta änden på en pensel och peta in strösslet som hamnat utanför. Det krävs lite tålamod och finess men går fort.
Blir det strössel över så tar du en ren och torr pensel och penslar bort det från tårtan.

Måla på nästa del av figuren. Målar du hela på en gång så riskerar du att delar av den torkar och då fäster inte strösslet.

Och så nästa del..

...tills du får det färdiga resultatet.

Vill du så kan du fästa större pärlor i ändarna på figuren. Det ger en lite mer detaljerad och söt effekt.

Eller så kanske du vill ha lite blommor runt omkring? Det är bara till att testa sig fram!!


Så, piece of cake och klart som korvspad eller hur!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)