St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 29 juni 2014

Tjejen jag modellerar i sömnen och det där med tålamod!!!



Ja kära vänner, då var ännu en Pippi modellerad! Känns som att jag kan göra henne i sömnen nu! Men hon är ju en fröjd att skapa och nog är dessa barntårtor roliga då jag får en chans att använda fantasin.
Nu är det den där säsongen då den fuktiga värmen gärna gör tårtorna lite lätt blanka. I Usa är det många som använder ånga på tårtorna för att få blankheten, det behövs knappast här i Sverige. Här får vi det gratis kan man säga. Men det är tyvärr sådant man får leva med.
Tårtan är gjord på vaniljbottnar, fylld med mjölkchokladmousse och jordgubbsmousse på färska och oerhört söta jordgubbar från Öland. Den är spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med marsipan. Samtliga dekorationer är gjorda av sugarpaste.

Vill du lära dig modellera Pippi? Då kan du titta HÄR på ett enkelt steg-för-steg som jag tidigare tillverkat! Det är oerhört roligt att se hur många som använt sig av det för det är ju det som är meningen- att det ska vara till hjälp och göra det åtminstone lite enklare. Det här med modellering är inte alltid det lättaste kan jag säga. Oftast har jag en bild på hur figuren ska se ut men det är en helt annan femma om det verkligen blir som man vill. 
Det är utan tvekan en stor utmaning att skapa något för första gången och jag kan lätt säga att det svåraste jag gjort hittills var motorcykeln ni kan se i några inlägg längre ner. Såååå många delar och galet svårt att försöka få allt i proportion till det andra. Men trägen vinner och med envishet kommer man långt.
Så vad vill jag säga med denna utläggning? Jo, att ALDRIG ge upp även om något ter sig omöjligt. Det är alla de där försöken, misslyckanden och lyckade sakerna som gör att vi hela tiden rör oss framåt!
Och tro mig, det är många figurer som halvklara åkt i väggen i ren frustration från min sida. Jag har extremt dåligt tålamod men är fruktansvärt ENVIS. Det är det som gör att jag lär mig något varje gång!
Så bara på'att!


Mjölkchokladmousse
100 g mjölkchoklad
2,5 dl grädde
1/2 gelatinblad

Blötlägg gelatinet i kallt vatten i tio minuter. Vispa 2 dl av grädden (inte för hårt) och koka upp resten. Hacka chokladen fint och häll sedan över den kokta grädden över och rör till en slät massa. Lägg i gelatinet (krama inte ur det) och rör tills det är smält. Vänd sedan försiktigt ner den vispade grädden och låt stelna i kylen ett par timmar innan du fyller din tårta.

Jordgubbsmousse
250 g färska jordgubbar
3 dl grädde
2 tsk vaniljsocker
4 gelatinblad
ev. 2-3 msk socker (om du vill ha en sötare mousse)

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten.
Koka upp jordgubbarna tillsammans med en skvätt vatten. Låt dem koka tills de blir mos. 
Ta av dem från värmen.
Lyft upp gelatinbladen lägg dem i jordgubbsmoset. Rör om tills de har smälts och blandats i moset.
Vispa grädden.
När jordgubbsmoset svalnat helt så vänder du ner det i grädden och blandar ordentligt. 
Ställ i kylskåp i ca 3-4 timmar.


Vill du lära dig göra Herr Nilsson så hittar du steg-för-steg HÄR.









Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

2 kommentarer:

  1. Du är grym! Tack så mycket för all inspiration du ger mig. Å dina steg för steg är klockrena! Jag är en glad bakar tjej. Tyvärr har jag ännu inte gett mig på tårtor och dekor. Men nu, NU är jag taggad! Jänta min fyller 2år i sep...och redan nu håller jag på att klura på baket :)

    Då hon älskar Pippi så känns temat ganska givet. Så du kan ju tro jag är dig lite extra tacksam ;)

    Men jag undrar om du har lust att hjälpa mig och kanske även andra nybörjare?
    Vad anser du jag bör införskaffa för "startpaket vad gäller verktyg"? Syftar alltså inte enbart på Pippi och Herr Nilsson ;) utan i överlag? Samt tips på var jag kan inhandla dessa.

    Tack så länge! Keep On rocking! :D


    Vänliga hälsningar

    Therese (tess_karlsson@home.se)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese!! Tack snälla du, vad glad jag blir att du tycker om det jag gör! :D
      Om du tar dig en titt hos www.tantfondant.se så har hon satt ihop ett antal bra nybörjarkit, där finns det mesta du behöver ha i början! Hoppas detta hjälper dig på vägen :). Kram!

      Radera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)