St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 26 juni 2014

Underbar chokladtårta med jordgubbsgömma som passar sommarens alla fester!


Ja kära vänner, då var första programmet av P1s "Menys söta sommar" sänt!! Och jag måste säga att det är en ära att få vara med där och jag är verkligen oerhört glad att jag fått chansen till att göra detta. Att få jobba tillsammans med Annica Triberg är makalöst kul! Hon är en fantastiskt inspirerande kvinna och det hon inte kan är inte värt att veta. 
I dagens program gjorde Annika Laxcarpaccio med grönpeppar, lime och jordgubbar. Jag gjorde jordgubbscurd vilket du hittar recept på HÄR samt denna ljuvliga tårta. 
Att marinera jordgubbarna med mynta och lime ger verkligen en härligt god smakkombination och de går så klart att äta rakt av.

Vill du lyssna på dagens program av Menys söta sommar? Då kan du klicka HÄR så kommer du direkt dit!! 
Och har du lyssnat på programmet så lämna gärna en kommentar om vad du tyckte!
Nedan följer receptet på den härliga tårta som gjordes:


Chokladtårta med jordgubbsgömma
6 ägg
7.5 dl socker
330 g smör (smält)
6 dl mjöl
12 msk kakao
6 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
3 krm salt

Fyllning
Basilika- och limemarinerade jordgubbar
Ca 5 dl grädde

Ställ ugnen på 160 grader.
Rör ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda alla de torra ingredienserna i en skål, häll sedan ner dem i äggsmeten. Rör om tills allt blandats.
Smält smöret, låt det svalna något och häll sedan ner det i smeten. Rör om tills du fått en jämn och fin smet.
Häll ner i 3 st 24 cm springformar. Du kan även använda engångsformar i aluminium.
Grädda på mittersta valsen i ugnen i ca 20-25 minuter. Kakan ska vara kladdig i mitten så känn med en sticka både i kanterna och i mitten av kakan.
När bottnarna är färdiga låter du dem stå och svalna i sina formar.

Mynta- och limemarinerade jordgubbar
Ca 2-3 dl jordgubbar
1 lime, saft och skal
Hackad färsk mynta efter tycke och smak
4 msk socker

Rensa jordgubbarna och dela dem. Riv limeskalet och blanda det med sockret.
Fördela limesockret över jordgubbarna och pressa över limesaften. Hacka och strö över myntan. Vänd runt. Låt stå och dra i ca 15 minuter.

Sätta ihop tårtan:
Börja med att lägga den första tårtbotten på det kakfatet du ska servera tårtan på. Stansa/skär ut ett hål i mitten av botten. Hålet ska vara ca 10 cm i diameter.
Stansa även den botten som ska vara den mittersta i tårtan. Även där ska hålet vara 10 cm.
Lägg ett tjockt lager grädde på den första botten. Grädden ska EJ täcka hålet!!
Lägg på botten nr två ovanpå grädden. Lägg på nästa lager med grädde.
I det tomma hålet i mitten på tårtan häller du nu ner de marinerade jordgubbarna.

Lägg sedan på den tredje och sista tårtbotten som lock på tårtan. Servera den som den är eller med lite grädde och jordgubbar på toppen!








Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)