St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

onsdag 25 juni 2014

Steg-för-steg hur man gör Spindelmannen! Tutorial Spiderman!







Ja kära vänner, då var det dags för ännu en manual. Denna gången är det spindelmannen (Spiderman) som är modell!
Eftersom jag fick improvisera när jag gjorde denna figur (första gången jag gjort den) så är stegen lite huller om buller men jag hoppas ni kan hänga med ändå.
Då kör vi!!!

Du behöver:
röd sockerpasta
blå sockerpasta
svart livsmedelspenna 
ELLER 
svart pastafärg, en droppe alkohol samt en pensel med tunn spets

Jag använder alltid dessa verktyg när jag modellerar, de är en mycket bra hjälp:
Du kan hitta dem hos www.tantfondant.se


Börja med att rulla en boll av blå sockerpasta. Forma den sedan så den är smalare i ena änden och grövre i den andra.

Placera klumpen mellan dina pekfingrar och rulla försiktigt klumpen tills den blir smalare i mitten (så en midja formas). Nyp till den lite nertill, se bild ovan. 
På den nedre delen av figuren så ska benen så småningom fästas.

Rulla två längre avlånga bit av blå sockerpasta, dessa ska vara benen. Se till så att längden är proportionerlig i förhållande till överkroppen på figuren.

Använd pekfingret och tryck försiktigt nedåt samtidigt som du lätt rullar biten. Du ska nu forma knäet och musklerna på benen.

Nu har du fått fram ett knä. Upprepa sedan proceduren på den nedre samt övre biten av benet. Detta för att få en form som kan liknas vid muskler. Se bild nedan.


Nu har du format till benen så att de börjar få sin form. Skär av nedersta biten på benet så att det är lite smalare nertill.

Skär av benen snett över på den delen som ska fästas mot överkroppen. Detta för att benen ska fästa lite bättre. Det kan hända att du får forma till denna biten lite extra när du sedan ska fästa benen, det ser du när du kommit så långt.

Gör en boll av röd sockerpasta. Forma den så att den blir oval. Denna delen ska vara huvudet. När du format det färdigt så är det bra om du lägger det i något som är skålformat så att huvudet inte blir platt baktill.

Nu kommer vi till ett moment som är lite trixigt. Men ta det bara lugnt så fixar du detta. Jag fick improvisera lite här då jag inte hade lust att mäta och dona då det var lite tidsbrist. Detta sätt visade sig dock fungera, därför har jag med det här.
Denna delen ska vara själva delen som täcker överkroppen och halsen.
Börja med att rulla en figur som på bilden ovan. Se till så att den är proportionerlig med överkroppen på figuren.

Tänk dig att den ska se ut som en tomteluva. Börja med att använda ett balltool el annat lämpligt verktyg för att göra en hålighet i den grövre delen. Med hjälp av ett balltool så kan du tunna ut kanterna genom att försiktigt rulla det över hela delen (från insidan, se bild ovan).

Man kan säga att den i färdigt skick ska likna en uppochnervänd kantarell!! Den ska alltså vara tunn i kanterna längst hela den nedre delen. För att tunna ut kanterna så brukar jag forma tumme och pekfinger till en cirkel, placera den smalare delen av biten nedåt så att tratten vilar mot övre delen av tumme och pekfinger. Sedan drar jag verktyget över kanterna och tunnar ut dem.

Skär av övre delen av halsen om det behövs. Spindelmannen behöver ju inte ha hals som en giraff.

Nu kommer ännu ett litet småtrixigt moment. Du ska nu dra FÖRSIKTIGT i den nedre kanten så att den blir uttöjd. Se bild ovan.

Fäst den över den blå överkroppen och se till att bitarna fäster mot varandra. Jag använder alltid en klubbpinne i mina figurer, dels för att få stadga men även för att huvudet ska fästa bättre.

Skär ut en smalare bit sockerpasta. Denna del ska bli ett skärp så se till att den är lång nog att gå runt hela figuren.

Ja, suddig bild med ni ser förhoppningsvis ändå. Fäst biten med hjälp av lite vatten som du penslar på baksidan av den.

Nu ska du göra armarna. Börja med att rulla ut två längder i lämplig längd. Proceduren är ungefär densamma som för benen.


Armarna ska få denna form.

Fäst dem med hjälp av lite kristyr så sitter de betydligt bättre (insåg jag efter att ha försökt med enbart vatten, inte bra- armarna åkte av gång på gång!!).

Ögonen på spindelmannen kan du göra enkelt genom att använda en hjärtstans. Skär ut ett hjärta och dela på två så har du en bra form! Har du inte en sådan så kan du forma till dem med hjälp av fingrarna.

Fäst dem mot huvudet med hjälp av lite vatten. Med en livsmedelspenna el pensel med tunn spets så målar du på mönstret på huvudet. Använder du pastafärg och målar så spä ut den med någon droppe alkohol för att det ska bli enklare. Om du använder sistnämnda varianten så gör detta EFTER att du fäst huvudet på kroppen. Detta då pastafärgen torkar mycket långsammare än livsmedelspennor.


Fäst huvudet på kroppen. Måla på resten av mönstret.

Nu ska vi ge benen den slutgiltiga formen. Jag höll på att få ett smärre bryt när jag skulle skapa denna figuren, det är inte alltid lätt att se hur man ska ge figurerna sin form!!!
Figurens vänstra ben (högra när du tittar på den), ska se ut som på bilden ovan. Det ska vara böjt som i ett V. Har du svårt att forma knäet så nyper du till det med tumme och pekfinger. Se till att den biten som ska ligga mot överkroppen plattas till, figuren ska sitta på den biten så att allt hålls ihop.

Figurens högra ben (vänstra när du tittar på den framifrån) ska se ut som på bilden ovan. Det är dubbelvikt (du ser det här ovan från sidan!!!). Figuren vilar alltså på detta ben.

Forma en stövel av röd sockerpasta. Jag skar ut en fyrkantig bit som jag sedan fäste mot benet (så att det bildas ett stövelskaft), därefter gjorde jag en sko.

Skär ut en fyrkantig bit röd sp och fäst kring nedre delen av benet. Gör därefter en liggande sko och fäst mot benet, se bild nedan.

Så här ser benen alltså ut när de är uppställda i korrekt position.
Fäst därefter den färdiga överkroppen mot benen och forma till dem så att de fäster ihop. Du kan se på övriga bilder här i inlägget hur figuren ser ut när den är färdig (både framifrån och från sidorna).
Jag missade att ta kort på spindelmannens handskar tyvärr så du får improvisera lite där.
Jag rullade ut två bitar röd sp, snittade den nedre delen för att få fram fingrar. För att forma dem till handskar så gjorde jag samma procedur som med den delen som ska sitta på överkroppen. Alltså liknande en svamp som jag sedan trädde på armen.
Mönstret på handskar och stövlar gjorde jag sist.
När du fäster händerna måste du tänka på att ena handen ska vara med handflatan uppåt och den andra med handflatan nedåt. Titta på närbilderna på figuren så ser du hur den ser ut.





Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

2 kommentarer:

  1. Tack för detaljerad beskrivning. Tänkte baka en spiderman tårta till min 8 åring

    SvaraRadera
  2. Hej hej! Superfin tårta o bra beskrivning. Hur har du gjort spindelnätet?? /Jenny

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)