St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 17 juni 2014

Hur du gör Kakmonster-cupcakes!!

Ja kära vänner, i helgen bidde det några av dessa små godingar: Cookiemonster-cupcakes! Ni känner väl igen allas vårt kära Kakmonster från Sesam?

Jag kommer nedan förklara hur jag gjort dem men vill passa på att säga att det finns flera olika sätt att göra dem. Jag tyckte det sättet som ni finner beskrivet längre ner var bra så jag använde det. 
Det finns de som spritsar ut blå smörkräm så att det ser ut som päls vilket så klart funkar ypperligt även det. Det går så klart att använda vilken muffinsrecept som helst för att göra dessa, jag valde dock kladdkakecupcakes för att de är så galet goda.
Testa dig fram och se vilket du tycker funkar bäst!



Kladdkakecupcakes med vit chokladsmörkräm
ca 12 st
2 ägg
110 g smör
2.5 dl socker
2 dl mjöl
4 msk kakao
1.5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Ställ ugnen på 200 grader. 
Vispa ägg och socker tills det blir vitt och fluffigt. Smält smöret i en kastrull.
Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker och salt i en annan bunke. Blanda runt med en gaffel så att torrvarorna blir ordentligt blandade.
Blanda i de torra ingredienserna i äggsmeten och blanda några varv.
Häll i smöret i smeten och blanda ytterligare.
Fördela smeten i muffinsformar och grädda dem i ca 10 minuter i mitten av ugnen.
Låt muffinsen svalna.

Vit chokladsmörkräm
110 g smör, rumstempererat
150 g florsocker
90 g vit choklad
2 msk grädde
några droppar blå karamellfärg

Smält chokladen över ett vattenbad och låt den svalna. Vispa smör och florsocker pösigt. Tillsätt den avsvalnade chokladen och vispgrädden och vispa allt till en jämn smet. 
Droppa ner några droppar blå karamellfärg och vispa tills krämen blivit jämnt färgad blå.


Till Kakmonstercupcakes
Kokosflingor, ca 1 påse
blå karamellfärg
6 st chocolatechip cookies
sockerpasta
mörk choklad

Börja med att hälla kokosflingor i en plastpåse. Droppa ner några droppar med blå karamellfärg. Knyt ihop påsen och skaka den ordentligt tills dess att all kokos blivit blå. Om det behövs så ha i några droppar till. 
Häll ut kokosen på en tallrik så att den får torka.


Stansa ut 24 vita cirklar (ca 2-3 cm i diameter) av sockerpasta. Har du ingen rund stans så kan du använda tex ett mindre snapsglas att trycka ut dem med. Kolla runt i ditt kök, det finns ofta massor av bra redskap som går att användas till detta.

Smält lite mörk choklad i micron eller över vattenbad. Häll den smälta chokladen i en spritspåse med en tyll med liten öppning, ca 2 mm. 

Spritsa en klick choklad på varje cirkel av sockerpasta. Spritsa den i mitten av cirkeln eller mot kanten- det spelar ingen roll för Kakmonstret ser ju lite lätt galet ut så han kan vara både vinögd, skelögd eller "tokögd"!! På bilden ovan ser du hur mina ögon såg ut.
 Ställ in ögonen i frysen så att de får stelna till. Det räcker med några minuter för att chokladen ska stelna till.

Vill du inte använda sockerpasta så kan du ta något runt vitt godis som tex menthos och spritsa choklad på. En del använder även marschmallows som de klipper i mindre bitar. 

Så här sätter du ihop dina cupcakes:
Börja med att spritsa eller klicka ut smörkrämen på dina muffins.

Ta baksidan av en sked och jämna till smörkrämen så att den blir jämnt fördelad över muffinsen samt lite bullig på toppen.

Lägg den färgade kokosen i en skål eller på en tallrik. Du kan doppa dina cupcakes i kokosen men jag rekommenderar hellre att ta kokosen i handen och hälla det över smörkrämen. Då undviker du att smörkrämen plattas ut.
Se till att smörkrämen blivit ordentligt täckt med kokosen och skaka sedan av överflödet.

Dela kakorna i två delar så du får 12 st.
Ta den plana änden av kakan och tryck ner i smörkrämen. Det ska se ut som att Kakmonstret äter kakan.

Ta ut cirklarna du gjort av sockerpasta från frysen. Lägg två cirklar på varje cupcake så att monstret får sina ögon. Det gör sin sagt inget om ögonen går i kors, är vindögda eller om monstret ser allmänt galet ut- det är ju det som är meningen!!!

Så där ja; färdigt för servering!!!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)