St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 9 januari 2014

En guide för nybörjaren till tårtornas underbara värld!


Ja kära vänner, jag har märkt att det finns oerhört mycket frågor från er vad gäller det som behövs till att göra tårtor och dekorationer. Så därför tänkte jag göra en liten guide till er över de saker som kan vara bra att ha när man börjar. 

Ni kommer även att finna länkar längst ner i inlägget till flertalet steg-för-steg jag tidigare gjort. Jag har fått många förfrågningar över fler steg-för-steg och jag lovar försöka göra fler till er. Det tar dock lite tid att både tillverka, fota samt sammanställa dessa så ni får ha lite tålamod :)

Bli nu inte förskräckta när ni ser listan här nedanför. Självklart behöver ni inte ALLT på en gång. Det tar tid att bygga upp ett bra "lager" med saker och det blir lätt kostsamt. Därför rekommenderar jag att satsa på färdiga paket där du får många produkter till ett bra pris.
Jag kan så klart inte tipsa om precis allt som finns på marknaden. Då skulle detta inlägg aldrig ta slut. Men det jag kan tipsa om just nu är det ni kan behöva som blir ett slags grundutbud och som ni kommer långt med.
Ni hittar länkar till flertalet butiker längre ner i detta inlägg och jag kan tipsa er om att kolla runt och se vad ni hittar som passar just er. 
Många av produkterna jag tipsar om i detta inlägg är det jag själv startade med och som jag funnit oerhört användbara. Samtliga saker har jag använt till det mesta jag gjort.

Jag vill passa på och tipsa om en ny e-butik som kommer slå upp portarna inom kort (tror redan nästa vecka). Den heter

TANT FONDANT

och flera av produkterna ni finner tips på nedan går att köpa där. Om länkarna ej funkar för tillfället så beror det på att sidan är under uppbyggnad men den kommer funka inom kort då butiken öppnar.
Jag kan glädja er som är nybörjare att Tant Fondant kommer ha många startpaket för nybörjare och det hurrar vi så klart för!!!

Då kör vi!!! 

-Sockerpasta (sugarpaste) är en massa som är lik marsipan. Den används för att täcka tårtor och göra dekorationer med. Spn är fri från gluten, mjölkprodukter, mandel och nötter samt ägg vilket gör den mycket allergivänlig.
Läs dock alltid innehållsförteckningen på den sort du använder då ingredienserna kan skilja sig och undantag alltid finns.

Det finns det många sorter av sugarpaste och smaken är som baken vad gäller hur man tycker om att arbeta med dem. Mitt råd är att testa olika och hitta den man själv tycker mest om att arbeta med. Jag har gått igenom många olika märken men kommit fram till att min absoluta favorit är Wiltons sugarpaste. Den använder jag både till att modellera, täcka tårtan med samt göra blommor av.

Några andra olika märken av sugarpaste:
-Funcakes
-Ballinas
-Bakels
-Dekorfondant
-PME
-Satin Ice
-Squires Kitchen
-Tårtdecors egen sp
-Culpitt
Produkten hittar du HÄR.

Om du inte vill eller har möjlighet att köpa färdig SP så kan du göra det med hjälp av recepten här nedan:

Hur man gör egen MMF:
MMF betyder marschmallowfondant och är något man kan göra själv. 

Du behöver:

5 dl marshmallows, hårt packade (ca 300 g)

2 msk vatten

1 msk matolja

7 - 9 dl florsocker 



Mät upp 5 dl marshmallows, packa dem ganska hårt i decilitermåttet. Det funkar bra med vilket märke av marschmallows som helst.

Lägg dem i en skål och häll på vattnet och oljan.

Smält i micron i en minut och ta sedan ut dem för att kolla. Om inte allt är smält sätter man in dem i micron igen, fast i 10 sekundersintervaller. De bränns lätt i micron så var försiktig!
Det får inte vara några klumpar kvar utan det ska vara en jämn och fin vit massa.

Häll upp allt florsocker, börja med 7-8 dl, på en torr bänk eller bord. Forma en grop i mitten och häll ut marshmallowsen i gropen.
Ta hjälp av en slickepott eller stekspade el liknande och arbeta in florsockret i degen.

Det här är väldigt kletigt och om du känner att du vill ta hjälp av händerna kan det vara bra att olja in dem med matolja/rapsolja innan, då fastnar inte degen lika lätt!

Degen ska vara som ett kletigt tuggummi när den är klar, dvs den ska inte kännas mjuk och härlig.

Oroa dig inte för att den känns för kletig för den ligger till sig och då är det bättre att den är för kletig så den inte blir för torr sen!

Plasta in den ordentligt, lägg sedan i en tät burk med lock och ställ in i skafferiet över natten. Den ska ej stå i kyl!

Om den skulle kännas för kletig dagen efter kan man ha i mer florsocker! Skulle den däremot kännas torr och hård kan man mjuka upp den några få sekunder i micron.

När det är dags att kavla ut den eller använda den till dekorationer kan det vara bra att använda Maizena eller potatismjöl på bänken eller bordet för att den inte ska fastna. Den kletar och fastnar väldigt lätt.

Kavla ut den tunnt men inte för tunnt för då spricker den lätt, men inte heller för tjockt, 2-4 mm är lagom.


Hur man gör egen SP:
Den här mängden räcker att täcka en stor tårta på 24-26 cm i diameter, inklusive dekorationer:

1 msk gelatin

0,6 dl kallt vatten

1,25dl flytande glukos eller ljus sirap (glukos finns på apoteket). 

För riktigt kritvit sp; använd glukos!!

1 msk glycerol (finns på apoteket)

2 msk matolja eller kokosfett
900-1000 g florsocker
2-3 droppar smak och färg, om man så önskar

Blanda gelatinet och det kalla vattnet. Låt stå tills det tjocknat. Placera blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt sirapen och glycerolen, blanda väl. Rör i det vegetabiliska fettet och dra bort från värmen. Tillsätt eventuellt smak och färg.

Låt blandningen svalna tills den är fingervarm. Häll hälften av florsockret i en skål och häll i den fingervarma blandning. Blanda väl. Tillsätt successivt resten av florsockret och blanda tills kladdigheten minskar. Det är dock viktigt att inte tillsätta för mycket florsocker, sätter man för mycket florsocker blir sp:n för torr och skör och svår att kavla. Så lämna sp:n lite kladdig och om det behövs kan du i stället tillsätta mera florsocker vid utkavlingen.

Plasta in sp:n väl i färskfolie och förvara i lufttät ask i rumstemperatur (sp går också bra att frysa). Den får gärna vila ett dygn innan du använder den. Sen när det är dags att kavla ut den knådar du den mjuk och tillsätter eventuellt florsocker. Enklast kavlar du på oljat eller florsockrat silikon-/plastunderlag. Och kom ihåg att spackla tårtan med smörkräm eller motsvarande eller, om du vill spackla med grädde, fodra sp:n med olja eller smält smör innan du lägger den på tårtan!


-Flowerpaste är en mycket elastisk pasta som går att kavla mycket tunt och den torkar snabbt. Den är i första hand tänkt att användas till sk sugarflowers, sockerblommor, som man binder upp på ståltråd men kan även användas för draperingar och tygimitationer. 




Då tar vi nästa avsnitt med sådant som du behöver för att dekorera samt göra tårtan så där extra tjusig:

-Pastafärger använder man till att färga in sugarpaste och marsipan. Du kan även använda det till att färga frosting, smörkräm och grädde samt macarons.
 Det är väldigt dryga färger och du kan uppnå flera olika nyanser beroende hur mycket av färgen du använder.
När du färgar in din sp eller marsipan ska du tänka på att inte ta för mycket av färgen. Du börjar med att doppa tex en tandpetare i färgen och drar sedan av den mot materialet du ska färga. Knåda sedan in färgen ordentligt så att degen blir jämnt färgad. Vill du ha starkare färg så tar du helt enkelt lite mer med en ny tandpetare.

Till skillnad mot karamellfärg som är flytande så är pastafärg mer geleartad i sin konsistens och som sagt betydligt drygare. Medan du får hälla ner en halv burk av karamellfärgen så behöver oftast bara en nålsudd med pastafärg.
Använder du karamellfärg för att färga din sp eller marsipan så får du också räkna med att degen kommer bli både kladdig och svårarbetad.
Mina favoriter vad gäller färger är Wilton och Squires Kitchen som jag anser håller mycket bra kvalité.
Börja med att köpa ett flerpack färger så du har en bas. Grundfärgerna är bra att ha och sedan kan du komplettera allt eftersom.
Det går bra att blanda olika färger för att få fram andra nyanser än de du köper.
Pastafärg Squires Kitchen. Produkten finner du HÄR.

Pastafärg Wilton. Produkten finner du HÄR.

-Pulverfärg använder du när du dekorerar tårtor och bakverk och vill ge dem vackra pärlemoeffekter och färgskiftningar. Jag använder det mycket till blommor.
Pulverfärgerna är ätbara, har lång hållbarhet och är dryga.
De finns i de flesta färger du kan tänka dig och det finns både pulver med skimmer och utan. 
Pulvret kan du enkelt torrborsta på blommor eller andra dekorationer i sugarpaste eller gumpaste. Du kan även måla med pulvret om du löser upp det i ofärgad alkohol eller klar vaniljextrakt.




-Modelleringsverktyg kan man inte få för många av. Jag rekommenderar att börja med ett kit som innehåller flera verktyg, snarare än att köpa dem var och en för sig. När du sedan har kommit en bit på vägen och vill lära dig ännu mer så kan du köpa in den styckvis beroende på vad du ska ha dem till. Det är onödigt att lägga dyra pengar när man precis börjat (tycker åtminstone jag). Det kan ju vara så att man tröttnar eller kanske inte har tid att göra lika mycket som man från början tänkt. Då är det synd om man slängt ut massor med pengar på dyra verktyg för att de sedan ska ligga i en låda.
Här ser du ett bra kit med verktyg som du kan använda både när du gör blommor och när du modellerar.
Modelleringsverktyg 6 delar, JEM. Produkten hittar du HÄR.
Jag ska försöka göra en guide till vad du kan använda de olika verktygen till. Det är många som velat ha en sådan så håll koll framöver så dyker den upp!

Modelleringsverktyg Wilton, 10 delar. Produkten hittar du HÄR.
Vill du veta hur dessa verktygen används så hittar du en manual för det HÄR.

-Penslar är alltid bra att ha. Jag använder dem till massor av saker som tex lägga på dust och glitter, skugga, måla på dekorationer och tårtan, Brusch Embroidery, pensla på vatten när dekorationer ska fästas samt mycket mer. Investera i ett par bra penslar och du kommer definitivt ha igen det för det finns oerhört många användningsområden.
Produkten hittar du HÄR.

-Smoother och tårtskrapa är två verktyg som jag inte skulle klara mig utan. För dig som arbetar med marsipan och sugarpaste är dessa verktyg både bra och viktiga. 
Smoothern arbetar du med när själva täcket på tårtan ska bli platt, rakt och fint. 
Hur man gör det kan du lära dig genom att ta en titt på videon HÄR. Sen är det bara till att öva, öva och ÖVA!!!
Tårtskrapan använder du för att skrapa av överflödig smörkräm eller grädde. På detta sätt blir tårtan jämnare.
Tänk på att det är underarbetet på tårtan som är viktigast för hur rak och jämn den blir.
När man lägger på ett lager med smörkräm runt och på tårtan så kallar man det för att "spackla". Tips på hur man gör det kan du hitta HÄR.
Produkten hittar du HÄR.

Tårtskrapa. Produkten hittar du HÄR.

-Paletter är bra att ha, funkar utmärkt till att använda när smörkrämen eller grädden ska läggas på. Jag har flera storlekar, både raka och vinklade och jag använder dem jämt!
Produkten hittar du HÄR.

-Blomstansar är väldigt bra att ha för den som vill göra vackra dekorationer i form av blommor. Man kan köpa många av stansarna både i enstyck och i flerpack och det finns en väldigt stor mängd med olika blommor. 
För den som vill ha många stansar på en gång så råder jag dig till att köpa ett startkit.
Kitet hittar du HÄR. Det innehåller 26 olika delar och blommor som bla kallor, hortenstia, ros, prästkrage mfl.
Mycket bra att ha och jag garanterar dig många kvällar sittandes med blomtillverkning tills ögonen går i kors!
Ska du göra blommor så behöver du även en Formdyna som du kan forma dina blommor på/i. Hur den används kan du se i mina steg-för-steg om blommor. Dem hittar du längst nere i detta inlägg.
Produkten hittar du HÄR.

-Ett set med tyllar (används till spritsning) kan också vara bra att ha. Jag använder dem inte bara till spritsning utan även till att göra olika delar till mina tårtdekorationer. Genom att vända spritsen så att baksidan ligger neråt så kan jag tex stansa ut däck och andra små runda detaljer. Det gäller till att tänka utanför boxen mina vänner!
Spritsning används ofta på tårtor och det finns oerhört många vackra tekniker. Ett tips är att söka på Youtube där det finns mängder med manualer på hur man gör och vad man ska använda.
Du kan ju dessutom göra vackra cupcakes med läcker spritsning och det är ju aldrig fel. Saker med många användningsområden tycker vi om!! 
Tyllset från Wilton. 22 tyllar. Produkten finner du HÄR.

-Bakformar är också bra att ha så klart. Ska du göra fina höga bottnar så behöver du ett bra recept vilket du finner HÄR. Du behöver även bra bakformar!
Wiltons bakformar, 4 st. Mått: 20, 25, 30, 35 cm i diameter. Produkten finner du HÄR.

-Kavel är viktigt att ha. Framför allt en bra sådan. Jag rekommenderar en större kavel antingen i plast eller i marmor. Ska du kavla ut stora lock i marsipan eller sugarpaste så behöver du en kavel som är ordentlig.
Det kan även vara bra att ha en mindre kavel när du gör dekorationer. Det är inte så kul att stå och kavla jättesmå dekorationer med en gigantisk kavel kan jag säga.
Fondantkavel 50 cm. Produkten finner du HÄR.

Liten fondantkavel, 23 cm. Produkten hittar du HÄR.

För den som är villig att lägga lite mer pengar så kan jag tipsa om den här:
Det är ett dekorationsset på 48 delar som innehåller bla kavel, formdyna, blomtillverkningstillbehör, smoother, verktygsset, penselset och mycket mer.
Produkten hittar du HÄR.


-Länkar till baktillbehörsbutiker

www.lyckasmedmat.se
www.strosselannat.se
www.tartdecor.se
www.slojddetaljer.se
www.kakburken.se
www.kakbutiken.se

-Vill du lära dig mer?
Då hittar du några användbara steg-för-steg här:


Miniconverse:




Hur man quiltar en tårta (rutmönster): 




Hur man gör frills (volanger):

Hur man gör rosor:

Hur man gör vackert mönster med strössel;

Hur man gör egen form till sp-figurer:

Hur man gör en enkel och vacker blomma i flera lager:

Hur man gör honungsbin i sugarpaste:

Hur man modellerar en söt nalle:

Hur man gör en söt julgran av sugarpaste:

Julstjärna i sugarpaste:

Hur man modellerar en kalla (blomma):

Hur man gör brusch embroidery (ett slags spetsmönster):

Hur man gör en tårta med "hemlighet" (hålrum att fylla med tex godis):

Hur man gör sockerflarn (sockerdekorationer som ser ut som glas):

Hur man gör en bebis av maripan eller sugarpaste:

Jag hoppas denna guide har hjälpt er lite på vägen. Kommer jag på mer så kommer jag skriva in det i detta inlägg så att allt ligger samlat.
Undrar du något som du tror att jag kan svara på, eller om du vill se någon speciell guide här så skriv gärna en rad i fältet nedan!

Uppdatering 1/7-14: Nu finns det bra Nybörjarkit med massor av bra verktyg hos Tant Fondant!!! Klicka HÄR så kommer du direkt dit!!!

PS; ni vet väl att Stheavenstreet även finns på FB? Klicka HÄR så kommer du direkt dit! Där kan du ta del av bla tävlingar samt mängder av inspirationsbilder och annat kul.




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

10 kommentarer:

  1. Wow, tack snälla! Vilket jobb du lagt ner.

    SvaraRadera
  2. Verkligen vilket Jobb!! Tack!! Har kollat alla länkar =) bara så att du vet ligger det fel länk på hur du gör en tårta med hemlighet =) / Nyfiken nybörjare

    SvaraRadera
  3. Tack, tack och åter tack. Vilket jobb.

    SvaraRadera
  4. Margareta Söderlundjanuari 10, 2014

    Tack snälla för ditt jättejobb. Det kommer att bli många tårtor här hemma en tid medan jag tränar. Jag har tid på mig till den 12/9 då min man och jag firar 55-årig bröllopsdag. Kramar till dig.

    SvaraRadera
  5. Marie Wiqvistjanuari 10, 2014

    Ett jättestort tack! Är nybörjare och det är mycket man inte riktigt har förstått, men med denna guide så blir det lättare. Du ska ha tack för ditt arbete.

    SvaraRadera
  6. Tack för att du delar med dig av dina kunskaper! samt inköpsställen! Det är guld värd!

    SvaraRadera
  7. Även jag tackar för allt jobb du lägger ner! Du inspirerar oss verkligen!!
    Verkligen superfina tårtor, dekorationer å allt du fixar!! :)

    SvaraRadera
  8. 1000 tack! Vilken fantastiskt pedagogisk o innehållsrik sida! Imponerande! /Ulla

    SvaraRadera
  9. har du en aning om hur man gör sugar veil? Så stora burkar att köpa och vet inte om jag kommer att göra fler än en gång.. tack

    SvaraRadera
  10. Wow. Tack för de, har lärt mig otroligt mycket. :

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)