St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 5 april 2014

Påsklilja steg-för-steg!




Detta använde jag:
-blomstans
-bone tool
-frillverktyg (har räfflor i ena kanten och är rak i andra)
-blomkopp
-foam pad (mjuk dyna för att forma blomman)
-gul sugarpaste eller marsipan

Börja med att stansa ut en blomma.

Lägg blomman på en foam pad, alltså en skumdyna. Du kan använda tex en oanvänd tvättsvamp om du ej har en riktig dyna.
Använd ett bone tool för att släta ut kanterna på blommar och göra bladen tunnare. Det går även bra med baksidan av en tesked om du ej har ett verktyg som på bilden.
Som du kan se blir bladen större när man trycker ut dess kanter.

Använd ett bone tool eller annat lämpligt verktyg till att dra ut yttersta delen av bladet till en spets. Se bild ovan.

Blomman får då denna form som på bilden ovan.

Använd ett sk Frill-verktyg till att göra ränder på blomman och ge den lite mer liv. Det funkar även med en Veiner (silikonform för att forma ådringen på blad). Kanske du hittar något annat lämpligt verktyg i kökslådorna om du inte har verktyget på bilden? Det finns mycket man kan använda istället om man bara använder lite fantasi!

Lägg blommorna i en blomkopp så att de blir formade. Du kan även använda tex en minimuffinform som du lägger gladpack över och sedan placerar blommorna i håligheterna. 

Nu ska du göra mittendelen på blomman. Rulla en liten oval bit av gul sp.

Använd ett spetsigt verktyg för att göra hål i den smalaste delen. Därefter använder du något med en lite större ände och vidgar hålet lite.

Använd Frill-verktyget (eller annat lämpligt verktyg) och rulla det försiktigt fram och tillbaks så att kanten blir tunnare och lite veckad. 
Vik försiktigt ut den översta tunnaste delen så att det blir en V-form.

Pensla lite vatten på den större blommans mittendel. Fäst ovan gjorda bit i mitten och se till så att den sitter ordentligt.

Till min stora glädje hittade jag några pistiller i en låda så jag tänkte passa på att använda dem till mina påskliljor. Det funkar så klart bra även utan dessa!

Jag gjorde bara ett litet hål i mitten och drog igenom dem, tvinnade deras nedre stänger och klippte av dem.

Man kan även göra en liten baksida till blomman om man vill. Då använder en stans som den på bilden eller liknande samt grön sp/marsipan.

Så här ser den ut när den är utstansad.

Pensla lite vatten på baksidan av blomman och fäst den gröna delen.

Gör du många blommor så passar det utmärkt att låta dem torka i en muffinsplåt som du täckt med gladpack!

Lycka till med dina påskliljor!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. När jag började få upp intresset för att baka tematårtor var du min stora inspirationskälla och jag var flitig besökare här och på instagram. Hit gick jag ofta för att försöka göra mina första figurer med hjälp av dina steg för steg beskrivningar som var väldigt lättbegripliga. Men sen plötsligt blev det tyst både här och på instagram och jag förstod att du var inne i en tuff period i ditt liv och läste nyss här och kände väldigt starkt med dig. Jag och många andra är väldigt glada över att du tog upp din stora hobby igen som du så starkt brinner för. Man ser i dina fantastiska kreationer hur du brinner för detta. Jag hoppas att jag får fortsätta inspireras av dig många år framöver här som Instagram, Tårtgruppen Tant Fondant och Baka. Kram/ Madeleine

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)