St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 6 april 2014

Steg-för-steg på vacker Påsktårta!

Ja kära vänner, vi börjar dra oss mot Påsk och då vill man ju så klart ha en vacker tårta att ställa fram på bordet. Här nedan hittar du hela tre varianter av påsktårta och de är inte speciellt svåra att göra. Du finner här även steg-för-steg på alla dekorationer samt tips om hur man gör!
ALLA kan skapa och ALLA kan dekorera! Denna manual gör det förhoppningsvis lite enklare om man behöver lite hjälp på traven.




Till tårtan har jag använt mig av både marsipan och sugarpaste.
Marsipanen hittar du HÄR och sugarpasten hittar du HÄR. De kommer båda från Slöjddetaljer som du kan läsa mer om nedan.

Silver Spoon från Cakecraft!
En smidig och len sugarpaste som är oerhört lätt att kavla ut. Den är också mycket lätt att knåda och färga in då den är mjuk och följsam i konsistensen.
Den är enkel att täcka en tårta med men den är för mjuk för att göra figurer av. Men om man tillsätter lite 

 Tylose så blir den mer elastiskt, torkar snabbare och blir hårdare när du ska göra dekorationer som blommor eller figurer.
Till 500 g sugapaste krävs två teskedar tylose. Knåda in pulvret ordentligt och låt sedan massan vila i två timmar inslaget i plastfolie. Om din sp blir för torr och vill spricka tillsätter du väldigt lite fett, mjukt margarin eller kokosfett. 


Sockerpastan och färgen kommer från Slöjddetaljer och inlägget är i samarbete med dem!
Sockerpasta hittar du via länk längre upp och färgen hittar du HÄR. Jag har använt mig av gul och grön färg till denna tårta.

Hos dem hittar du MASSOR av roligt material för både bakning, scrapbooking, målning och dekoration, textil- och läderslöjd samt mycket mycket mer! Gå in och se dig omkring och jag lovar du kommer hitta mängder av saker att klicka hem!! 
Och du kommer definitivt bli pysselsugen av deras fina inspirationssida där du finner mängder med tips på vad för roliga saker du kan skapa själv.

Till denna tårtan behöver du:
-Påskliljor ca 10 st
-gul marsipan
-grön sugarpaste eller marsipan
-kristyr
Hur man gör påskliljorna hittar du ett enkelt steg-för-steg på HÄR.


Klä tårtan med gul marsipan. 
Behöver du hjälp på traven vad gäller hur man spacklar och täcker en tårta så hittar du steg-för-steg på det HÄR.

Rulla ut ca 10-15 stänger (beroende på hur stor tårtan är och hur många blommor du ska använda). Dessa ska vara stänglarna till påskliljorna.

Fäst dem runt tårtan med hjälp av lite penslat vatten på baksidan av stänglarna. De behöver inte vara perfekta på något vis!

Skär ut bladen till blommorna på frihand.

Gör en skåra i mitten av dem.

Lägg dem över något med lite struktur så att de formas. Jag har använt ett vågigt plastlock. Du kan också forma lite folie och lägga dem på tork där.

När bladen torkat och fått lite form så fäster du dem på tårtan med hjälp av lite kristyr. Låt dem vara lite vågiga så det blir liv i tårtan.

Fäst dina blommor kring den övre kanten av tårtan och låt även någon sitta lite längre ner.
Vill du så kan du även skriva GLAD PÅSK på toppen av tårtan. Använd stansar eller rulla ut en längre smal sträng som du sedan formar till bokstäver. Använd din fantasi och gör fler detaljer om du vill det eller låt tårtan vara som den är.




Vill du ha fler förslag på söta påsktårtor? Bra, då får du några här nedan!
Använd samma påskliljor men fäst dem på toppen av tårtan. Fäst ett vackert sidenband längst botten av den. Bandet tar du bort innan ni skär upp tårtan. Fäst även en blomma längst nere på tårtan.
Även sidenband kan du hitta hos Slöjddetaljer. Klicka HÄR så kommer du direkt dit!




Eller varför inte en söt kyckling på toppen tillsammans med några smarriga chokladägg? Vill du göra påskkycklingen så hittar du steg-för-steg på den HÄR.








Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)