St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 14 september 2014

Steg-för-steg söt Aptjej!




Ja kära vänner, detta är helt klart en tårta som jag själv blev väldigt förtjust i och det är som alltid roligt att få göra barntårtor då man får släppa loss fantasin riktigt ordentligt.
Jag ville göra en lekfull tårta med busiga små apor och tycker att jag lyckades rätt bra med det!

Tårtan är gjord på vanlijbotten, täckt med hallonmousse och skogsbärsmousse. Den är spacklad med citronsmörkräm och täckt med marsipan. Samtliga dekorationer är gjorda av sugarpaste.
Vill du lära dig göra dessa små apor så kolla lite längre ner i inlägget för ett steg-för-steg!






Du behöver ha en bit brun, ljust hudfärgad sp, röd sp samt en liten bit svart och en liten bit vit sp.

Börja med att göra alla delarna du ser på bilderna ovan; huvud, öron, armar, ben och kropp.

Skär av den översta biten på armar och ben. Skär biten lite snett så att du får en bra fästyta, dvs den delen som ska fästa mot själva kroppen. Pensla därefter snittytan med lite vatten så fäster det bättre.

Fäst armar och ben mot kroppen. Forma benen så att de följer kroppens form uppe vid figurens "höfter". Stick ner en klubbpinne i figurens kropp så det finns något att senare fästa huvudet på. Det fungerar också med några strån okokt spaghetti.

Kavla ut en bit ljus sp och skär sedan ut en liten rundel som du fäster på figurens mage.

Stansa ut en liten rund cirkel av ljus sp. Cirkeln ska vara lite mindre än figurens huvud. Skär sedan ut en V-formad bit på cirkeln (själva hjärtformade stansen har ingen betydelse för detta moment annat än att jag använde den för att skära ut en bit). 


Fäst den ljusa biten mot figurens huvud.

Rulla en liten "korv" av ljus sp.

Fäst den med hjälp av lite vatten som du penslar på undersidan av korven.

Gör två ögonhålor samt näsborrar.

Använd lämpligt verktyg (här en mindre balltool)  och gör ett litet hål där munnen ska vara.

Använd lämpligt verktyg och forma munnen så att det ser ut som att apan sjunger, visslar eller säger "oooooooo". Du kan självklart forma munnen till ett leende eller vad du själv tycker.

Rulla små bollar av vit sp och lägg dem i de formade ögonhålorna. Platta till dem något med lämpligt verktyg.

Rulla väldigt små bollar av svart sp, tryck dit dem på den vita spn och platta till dem något.

Måla dit ögonfransar och röda kinder om du vill göra apan lite mer tjejig.
Gör ett hål på vardera sida om apans huvud. Där ska sedan öronen fästas.

Tryck till de bruna bollarna, som ska vara apans öron, så att de får en fördjupning.

Nyp till dem något så att de ser ut som på bilden ovan.

Pensla lite vatten där du gjort hålen för öronen och fäst dem sedan försiktigt mot huvudet.

Nu är det dags att göra apans fötter och händer. Rulla fyra bollar av den ljusa spn. De ska vara lite päronformade, alltså smalare i toppen.

Skär ut fingrarna.

Fäst händer och fötter mot apans armar och ben. Pensla lite vatten på de ytor som ska fästas mot varandra.

Tillverka en liten rosett och fäst den på sniskan på apans huvud och TADA du är klar!!




PS; Ni vet väl att Stheavenstreet finns även på Facebook? Gilla gärna där så kan ni ta del av både bilder, recept, tävlingar och annat roligt!
Ni hittar mig HÄR!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. tack för att jag får ta del av dina apor så roligt med figurer :)

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)