St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 22 september 2014

Höstig rulltårta med hemmagjord plommonsylt!

Ja kära vänner, nu är vi helt plötsligt i den där årstiden när det är dags att dra fram varma filten och tända värmeljusen till kvällen. Dagarna blir kortare och mörkret smyger så sakteliga på oss.
Hösten är en underbar årstid, full av mys och värme även om vinden blåser kallt.
Det är nu det även är tid att skörda godsaker från träden som tex äpplen, päron och plommon. Hösten till ära så har jag gjort en härlig rulltårta fylld med hemmagjord plommonsylt. Lätt som en plätt och väldigt gott!



Plommonsylt

1/2 kg (500 g) plommon
2 1/2 dl syltsocker
1/2 dl vatten
1 kanelstång
ca 1-2 krm malen kanel

Kärna ur plommonen och skär frukten i mindre bitar. Lägg dem i en kastrull med resten av ingredienserna. Låt koka i ca fem minuter. Vill du, fiska upp skalen, annars kan de få vara kvar. 
Häll upp en klick på en tallrik och dra med en sked genom sylten. Bildas det en liten "ränna" så är sylten klar. Koka annars någon minut till.
Häll upp sylten på en ren glasburk, låt svalna och förvara den sedan i kylen.

Lätt som en plätt och perfekt att ha till exempelvis ostar, i kakor, till pannkakor eller varför inte i en smarrig rulltårta?!
Enbart fantasin sätter gränser!

Rulltårta
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker 
0.5 dl rumstempererad mjölk

Blanda ägg och socker och rör det tills det är vitt och fluffigt.
Blanda de torra ingredienserna för sig och ha sedan ner dem och mjölken i äggsmeten. Blanda försiktig ihop allt.
Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna 30x40 cm. Häll i smeten.
Grädda på 250 grader i mitten av ugnen i ca fem minuter.

Vänd över tårtan på sockrat bakplåtspapper. 
Lägg på ett lager med plommonsylt och rulla därefter ihop rulltårtan. Skär i skivor och servera med en klick grädde!






PS; ni vet väl att ni även kan hitta Stheavenstreet på FB? Klicka HÄR så kommer ni direkt dit.




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)