St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 7 september 2014

Ett nytt experiment i köket; Somrig Galette!

Ja kära vänner, då har jag återigen experimenterat lite i köket! 
Idag ville jag göra något enkelt, snabbt och fruktigt då jag skulle besöka mina föräldrar. Och ska man träffa föräldrarna så ska man fika. Punkt. 
Det finns liksom inget som är så där riktigt söndagsmysigt som en god kopp kaffe och något sött till under tiden man har det där välbehövliga "prata-om-vad-som-hänt-i-veckan-samtalet".
Och med tanke på det fina vädret som varit under helgen här i Kalmar så vill man ju passa på att suga ut det allra sista ur sommaren med en fika utomhus i värmen.

Då jag länge varit sugen på att göra en Galette så vigde jag första delen av förmiddagen med att undersöka några olika recept för att reda ut vad det egentligen är. Har sett Galetter i flertalet olika utföranden och med olika innehåll.
Så vad är det då? Efter vad jag har förstått så är det ett samlingsnamn på en mängd olika bakverk. Det kan vara en form av crepe, en kaka eller som i det här fallet- en nectarine/plommon/hallonkaka.
Det finns mängder med olika recept och tillvägagångssätt. Så istället för att följa något recept alls så blev det ett litet ihopplock av några av de godaste delarna för att se hur det funkar ihop.

Jag valde att göra det lätt för mig med färdigköpta smördegsplattor. Självklart kan man göra egen smördeg (vilket, trots lite krångligare och mer tidskrävande sätt, utan tvivel är godast) MEN idag skulle det gå snabbt och smidigt. Så, ner till affären för att köpa smördegsplattor, ut i trädgården för att plocka lite smaskiga plommon, rensa fruktskålen på de sista nectarinerna och kylen på de hallon som fanns kvar (nej, de växer inte där även om det hade varit smidigt!).

Och eftersom slutresultatet faktiskt blev väldigt bra så delar jag så klart med mig av receptet här. Enjoy!!



Somrig Galette med mandelkräm och lemoncurd
6-8 pers

6 plattor färdig smördeg
1 ägg att pensla med

Mandelkräm
250 g mandelmassa
50 g smör
1 ägg
0.5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Fyllning
Lemoncurd (recept på egengjord curd hittas HÄR)
2-3 nectariner
6-8 plommon
2-3 dl hallon, färska eller frysta

Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader.
Riv mandelmassan och smält smöret. Rör samman med ägget, mjölet och vaniljsockret tills det blir en slät smet.

Kavla ut en smördegsplatta i taget tills den blir ca 20 cm lång och 15 cm bred. Lägg sedan degen på en plåt med bakplåtspapper. Jag lade två galetter på varje plåt.

Ta en stor klick med mandelkräm och bred ett lite tjockare lager på varje utkavlade smördegsplatta men spara ca 2 cm runt om kanterna då dessa sedan ska vikas upp.

Bred på en stor klick med lemoncurd ovanpå mandelkrämen (jag tog ett ganska tjockt lager då jag gillar det syrliga).
Lägg ut dina bär/frukter så som du vill ha dem ovanpå mandelkrämen och lemoncurden.
Jag varvade nectariner och plommon och lade hallon utmed kanterna.

Vik sedan upp de yttersta kanterna på smördegen och nyp ihop dem jämns med bären/frukterna.

Vispa ägget lätt och pensla sedan kanterna på galetterna.

Grädda en plåt i taget på mittersta valsen i ca 15-20 minuter.

Ät dem ljumna som de är eller med lite vaniljsås till!

PS; Vill du vara riktigt säker på hur många de räcker till så räkna en Galette/person. De är farligt goda och jag trodde att en Galette skulle räcka till två personer. MEN, har man en väldigt sötsaksälskande familj (vilket jag utan tvekan har) så kan man räkna med att de går åt som smör i solsken!

Pssst: ni har väl inte missat att Stheavenstreet finns även på FB? Följ mig gärna där och ta del av inspiration, recept och tävlingar! Klicka HÄR så kommer du dit.






Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)